Nybörjartips cigarrprat

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Danke ons 12 aug 2015, 23:24

Någon som har några Åsikter om Punch Cubanska sigarrer?

Jag köpte en Punch coronations tubos av nyfikenhet, då jag aldri har provat Punch förut...
Användarvisningsbild
Danke

Inläggav Daniel P ons 12 aug 2015, 23:42

Mina kommentarer och betyg enligt följande på de faconer jag hittar noteringar om Punch (Cuba)...

Punch Double Corona :arrow: http://www.smcs.se/viewtopic.php?f=2&t=482

Punch Coronation (tidigare publicerat på polarcigar.se sommaren 2009, numera vilande företag ska poängteras):
Facon: Coronation (i tub m cederkofta). Längd 129 mm, diameter 16,67 mm.
Paket: Låda med 25 st.
Röktid: 50-75 minuter.
Kommentar: Fint täckblad med bara nån aningen markerad ven. Gördel av enklare enfärgad sort utan relief med så gott som identisk färg som täckbladet :). Smak av kakao, mandel, ceder, wienernougat o lite peppar. Draget är bra men lite åt det hårdare hållet. Brinner rakt och lämnar en utvändigt gråmellerad aska med mörkare inlaga. Askan hänger kvar bra. Mot slutet avtar sötman lite, men fortfarande klart godkänt.
Betyg: Plus för smaker och komplexitet. Inga minus. Jag ger denna cigarr en svag sjua av nio möjliga.

Punch Petit Coronation (tidigare publicerat på polarcigar.se sommar/höst 2009):
Facon: Petit Coronation (i tub m cederkofta), Längd 116 mm, diameter 15,87 mm.
Paket: Låda med 25 st.
Röktid: 35-55 minuter.
Kommentar: Täckbladet är lite ojämnt i färgen men utan allt för markerade vener. Gördeln är av ordinärt slag i brunvinrött och vitt helt utan relief - dock stilren. Levereras i en silverfärgad tub, bra skydd för cigarren när man vill kunna ha den med sig några dagar tills ett bra tillfälle att puffa den uppenbarar sig. Lämna locket till tuben av i humidoren och skruva tillbaks när/om du ska ta cigarren med någonstans.
Jag tänder cigarren med cederkoftan som cigarren ligger inrullad i inuti tuben. Ger en härlig cedersmak i starten om än smuligt att tända så man får hålla sig i/ovanför askfatet.
Först kommer smak av ceder (som sagt), nötter och vitpeppar. Cigarren brinner rakt och fint och lämnar en jämngrå och vacker aska som hänger kvar imponerande bra. Efter ett tag har cedern försvunnit och har ersatts av en mycket svag gräddighet. Cigarren är medel i kropp och styrka. Draget är lite åt det hårdare hållet, men ändå helt okej.
Betyg: Plus för brandegenskaper och konstruktion. Litet minus för det lite hårda draget. Jag ger denna cigarr en sexa av nio möjliga.
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Nola Habanos tis 18 aug 2015, 00:10

][OpTiMuS][ skrev:Den Daniel P refererar till heter Carlos Toraño - Reserva Decandencia. Decadencia är ett choklad portvin.

Oturligt nog verkar det vara en rätt ovanlig sort dessa... :)
-- Gentlemen, you may smoke --
Användarvisningsbild
Nola Habanos

Inläggav Daniel P tis 18 aug 2015, 00:20

Skumt, jag finner dem inte heller. :shock:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Nola Habanos tis 18 aug 2015, 12:06

Daniel P skrev:Skumt, jag finner dem inte heller. :shock:

Nä inte på någon svensk handlare i allafall. Har sett dem på ut gäng utländska internetshopar, men det är frågan om man vågar sig på att beställa där. Med tanke på de goda omdömena som cigarren verkar fått är man helt klart sugen på att prova.
-- Gentlemen, you may smoke --
Användarvisningsbild
Nola Habanos

Inläggav Mayfly tor 17 sep 2015, 20:09

Nola Habanos skrev:Hej,

Cigarr-rookie här som just tillbringat sommaren till att läsa på och provröka en del pinnar. Detta med cigarrer har redan börjat utveckla sig till en passion.

Jag har några snabba frågor som jag som nybörjare inte riktigt lyckats läsa mig till ordentligt va jag själv tycker. De kanske spretar lite i inriktningar men antar att det gemensamma för dessa frågor är att de just är nybörjarfrågor, därav frågar jag i denna tråd.

1. Ska införskaffa mig en humidor. Tänker mig för ca 50 cigarrer. Får man en bra kvalitet på en humidor i den storleken för 1500:-? 2000:-? Jag vill ha kvalitet men behöver inte har superduperproffsgrejor i början.

2. Har försökt prova ett ganska brett spann av cigarrer under sommaren, kubanska, Dominkanska, olika storlekar och fyllighet. Det jag känner att jag inte hittat är en cigarr som är ordentligt söt, fast jag provat ett par Maduro. Med söt menar jag typ "bränt-spunnet-socker-sött". Kanske inte existerar så söta... Har varit rökare förr i tiden så har inget emot starka cigarrer, inte därför jag vill ha söta.

3. Bör man blanda cigarrer från olika länder och typer i samma humidor? Isåfall, vilken fuktighet är bäst att ställa in?

Tack på förhand

Dona Flor kanske kan vara nått? En sötma, fruktighet och kakaokaraktär som sedan ska gå över till smaker av rostad kaffeböna samt tryffelchoklad enligt dom själva.
http://www.gotteftermaten.se/kategori.asp?id=221

Såg dock nu att deras frihandelsavtal har upphört men det kan ju finnas kvar så passa på och kolla :)

Fixade till citat-kommandot. -- Daniel P
Användarvisningsbild
Mayfly

Inläggav n_micke tor 17 sep 2015, 20:26

Mayfly skrev:
Nola Habanos skrev:Hej,

Cigarr-rookie här som just tillbringat sommaren till att läsa på och provröka en del pinnar. Detta med cigarrer har redan börjat utveckla sig till en passion.

Jag har några snabba frågor som jag som nybörjare inte riktigt lyckats läsa mig till ordentligt va jag själv tycker. De kanske spretar lite i inriktningar men antar att det gemensamma för dessa frågor är att de just är nybörjarfrågor, därav frågar jag i denna tråd.

1. Ska införskaffa mig en humidor. Tänker mig för ca 50 cigarrer. Får man en bra kvalitet på en humidor i den storleken för 1500:-? 2000:-? Jag vill ha kvalitet men behöver inte har superduperproffsgrejor i början.

2. Har försökt prova ett ganska brett spann av cigarrer under sommaren, kubanska, Dominkanska, olika storlekar och fyllighet. Det jag känner att jag inte hittat är en cigarr som är ordentligt söt, fast jag provat ett par Maduro. Med söt menar jag typ "bränt-spunnet-socker-sött". Kanske inte existerar så söta... Har varit rökare förr i tiden så har inget emot starka cigarrer, inte därför jag vill ha söta.

3. Bör man blanda cigarrer från olika länder och typer i samma humidor? Isåfall, vilken fuktighet är bäst att ställa in?

Tack på förhand

Dona Flor kanske kan vara nått? En sötma, fruktighet och kakaokaraktär som sedan ska gå över till smaker av rostad kaffeböna samt tryffelchoklad enligt dom själva.
http://www.gotteftermaten.se/kategori.asp?id=221

Såg dock nu att deras frihandelsavtal har upphört men det kan ju finnas kvar så passa på och kolla :)

Fixade till citat-kommandot. -- Daniel P

Inte alltför erfaren själv men:.

1. Ja, och absolut utan tvekan för runt 2000:-, säkert större om du kan tänka dig att kolla på begagnat kanske annars också. (Finns ju en trades-del här på forumet för säljes/bytes/köpes)

2. Pass

3. Ska inte spela någon roll så länge det inte är smaksatta cigarrer. De flesta tror jag siktar på 65% Rh.
Användarvisningsbild
n_micke

Inläggav RobinA fre 18 sep 2015, 20:53

Hej!

1: Jag har själv en Adorini för knappa 2000kr som jag är nöjd med. För pengen är den mycket bra men det är heller inte en fantastisk träbit sett till finish.

2: Här finns det dom med betydligt bättre smaklökar än jag men jag tycker definitivt du ska testa en Hoyo de Monterrey epicure 2. Fantastisk cigarr med (för oss med tveksamma smaklökar) subtila söta smaker.

3: Blanda på! Jag hade nån italiensk pinne som luktade Moses som åkte ur men annars har jag en bra blandning :) 65% verkar vedertaget och det kör även jag. Skulle gärna göra några tester för egen del mellan 65-70 för att vara säker :)

Tog borta alla (ändå felaktiga) citat-kommandot. -- Daniel P
RobinA

Inläggav Mayfly ons 07 okt 2015, 15:03

Har ni tips på någon schysst nicaraguansk? Är ute efter en smakbomb som öppnar upp så många goda sidor som möjligt! Har råkat ut för allt för många cigarrer som bara haft den där espresso bittra påminnande smaken rätt igenom och det speciellt hos maduro cigarrer tyvärr. Gillar dock full kropp med mycket smak men det ska inte bara bli pepprigt och ensidigt 8-)
Användarvisningsbild
Mayfly

Inläggav Johan! tor 08 okt 2015, 08:02

Mayfly skrev:Har ni tips på någon schysst nicaraguansk?

Vad har du rökt innan? Vilka smaker gillar du?

Själv har jag hittat väldigt mycket bra från Nicaragua, så mycket så att jag nog har snöat in lite på märken därifrån. Hela Drew Estates utbud passar min mun mycket bra. Olivas serier håller jag på att prova mig igenom, mycket bra där med. Provat CAO Brazilia och MX2?

Mayfly skrev: bittra påminnande smaken rätt igenom

Utan att skriva dig på näsan så... Provat att röka långsammare? För jag känner inte igen den smakbeskrivningen. Så nästa gång jag sätter mig ska jag försöka hitta den, och utveckla mitt smaksinne ytterligare. Bittert brukar det bara bli när jag röker för fort.
Johan!

Inläggav Mayfly tor 08 okt 2015, 21:06

Johan! skrev:
Mayfly skrev:Har ni tips på någon schysst nicaraguansk?

Vad har du rökt innan? Vilka smaker gillar du?

Själv har jag hittat väldigt mycket bra från Nicaragua, så mycket så att jag nog har snöat in lite på märken därifrån. Hela Drew Estates utbud passar min mun mycket bra. Olivas serier håller jag på att prova mig igenom, mycket bra där med. Provat CAO Brazilia och MX2?

Mayfly skrev: bittra påminnande smaken rätt igenom

Utan att skriva dig på näsan så... Provat att röka långsammare? För jag känner inte igen den smakbeskrivningen. Så nästa gång jag sätter mig ska jag försöka hitta den, och utveckla mitt smaksinne ytterligare. Bittert brukar det bara bli när jag röker för fort.

Det jag har fastnat för är lite olika sorter från t ex My Father, Joya De Nicaragua och Oliva. Jag röker väldigt långsamt så varmrökning är det inte heller ;) det kanske dock kan ha att göra med för kort lagring och unga cigarrer i vissa fall. Har faktiskt rökt några My UZI weighs a ton av baitfish som är från Drew Estate men dessa gav mig inget speciellt, vilka är dina Drew Estate favoriter? Ska absolut kolla in CAO, Brazilia och MX2.
Användarvisningsbild
Mayfly

Inläggav Hedin_628 lör 17 okt 2015, 20:10

Otroligt mycket och rolig läsning i denna tråd.
Nu kommer en riktig nybörjare fråga igen :)
Det här med vilken takt man skall röka garren. Har aldrig funderat på detta innan. Men vad är för fort och vad är lagom ??? För "långsamt" är ju inte allt försvårt :)
Hedin_628

Inläggav Elmer lör 17 okt 2015, 20:18

https://www.youtube.com/results?search_query=cigarobsession+how+to+smoke+a+cigar
Jag gjorde en snabb sökning på en cigarrguru.
Han kallar sig Cigarobsession & snackar bla om hur man röker en cigarr. :smoking:

Jag skulle väll säga att han är för cigarrvärlden vad ralfy är för whiskyvärlden. :)
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav Daniel P lör 17 okt 2015, 20:32

Första videoklippet där är imponerande bra beskrivning. Mycket lärorikt (och korrekt) för nybörjaren. Rekommenderas! :ugeek:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Hedin_628 mån 19 okt 2015, 19:54

Tack så mycket för hjälpen. Länken funkade tyvärr inte men jag hittade den när jag sökte på youtube :)
Bra info som sagt :)
Skall genast ut och testa.
Hedin_628

Inläggav Daniel P mån 19 okt 2015, 19:56

Youtubeklippet jag syftade på (som jag tycker är mycket informativt och korrekt för nybörjaren att titta på i sin helhet):

Direktlänk: https://www.youtube.com/watch?v=ws950AsSMLE
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Elmer mån 19 okt 2015, 20:07

Den videon kom till för att han vid den tiden ansåg att det inte fanns någon video som var tillräckligt pedagogisk, lättförstådd & utan en massa onödigt lullull.
Det jag även gillar med honom är att han inte är snobbig.

Man får lite matnyttig information med de flesta videos han gör/har gjort.
Användarvisningsbild
Elmer

Inläggav Schopi sön 14 aug 2016, 09:59

Någon som vet vad dom här gröna fläckarna/prickarna innebär? Är cigarrerna som ser ut så inte rökbara längre?

http://m.imgur.com/a/aoZMH

Tillägg: jag sökte på gröna fläckar här på forumet och det verkar inte vara någon fara att cigarrerna ser ut så. Jag lägger ner dom i humidoren igen.
Senast redigerad av Schopi sön 14 aug 2016, 12:42, redigerad totalt 1 gång.
Schopi

Inläggav Schopi sön 14 aug 2016, 12:09

Jag antar att det är ok att ställa frågor direkt här i tråden istället för att starta en ny tråd så fort man som nybörjare undrar något.
Schopi

Inläggav COJ sön 14 aug 2016, 14:40

Min bedömning från fotona är att det är klorofyll fläckar, bladen har skadats av t.ex en droppe vatten som fungerat som ett brännglas, detta ser man ofta.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Schopi sön 14 aug 2016, 15:00

COJ skrev:Min bedömning från fotona är att det är klorofyll fläckar, bladen har skadats av t.ex en droppe vatten som fungerat som ett brännglas, detta ser man ofta.

Tack! Jag var riktigt orolig när jag såg det men rökte en av dom nu och det smakade inte skumt.
Schopi

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Bowman fre 26 maj 2017, 15:15

Vad säger ni om ett "fräsande" när man röker, kan inte komma ihåg att jag tänkt på det innan.
Men nu tycker jag att det frasar till eller sprakar då och då när jag puffar. Kör på 65-67% i humidoren med 65% beads.
Någon som känner igen?
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P fre 26 maj 2017, 16:13

Det kan vara (helt ofarligt ska poängteras med en gång) ägg från tobaksbaggar som hängt med tobaken.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Bowman fre 26 maj 2017, 16:53

Daniel P skrev:Det kan vara (helt ofarligt ska poängteras med en gång) ägg från tobaksbaggar som hängt med tobaken.

Jaha där ser man.
Dessutom så såg jag en annan grej när jag återtände en pinne. En knappnålsstor vit liten kula som såg ut som fräsande bubblande plast typ :) kanske också ett ägg då?
Det var förövrigt en Vegueros maniatas.
Mumsigt :)
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 27 maj 2017, 07:30

Haft det fenomenet på mina Honduras Factory Corojo, man tappar verkligen aptiten.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat