Nybörjartips cigarrprat

Allt om, till och kring cigarrer

Nybörjartips cigarrprat

Inläggav MotoX mån 17 okt 2011, 23:23

Inledning
Ja då startar vi väl en likadan tråd här som i förvaring då och hoppas på att den blir klistrad. :) Jag startar denna tråden för att få nedskrivit lite bra grundinformation som kan vara bra att ha tillgång till som nybörjare på vårt forum. Det är min tanke att jag börjar skriva det jag känner till här i första posten, att folk sedan fyller på med svar i tråden som jag sedan redigerar in i första posten så att denna håller sig uppdaterad. Skriv eran information som vanliga svar, ni behöver ej citera första posten. Kom också ihåg att jag kan skriva saker här som du rent ut inte håller med om, skriv detta då! Denna tråd är till för att ge en samlad information till nybörjare, jag tar inget enskilt ansvar för att allt här är rätt utan behöver din hjälp.

Förkortningar

Detta är nästan en punkt som skulle vara täckande för hela sidan, men den förekommer nog framförallt här under cigarrprat, nämligen diverse förkortningar som har med cigarrer att göra på ett eller annat sätt. Vår kära medlem Bukfacon har skapat ett uppslagsverk för oss och andra cigarrintresserade som innehåller så gott som alla förkortningar som förekommer här. En lista på dessa hittar du här.

Tänk på att vissa uttryck inte nödvändigtvis är förkortningar, som ordet Herf t ex. Om du inte hittar det du söker i listan vid länken ovan bör du först söka vidare på Bukfacons lexikon efter det du undrar över. Hittar du det ändå inte så kan du självklart antingen meddela honom eller ta upp det här på forumet så kommer Bukfacon säkerligen reda ut detta och lägga upp det i sitt lexikon.

Green Spots

På täckblad av cigarrer kan man ibland se gröna fläckar i olika storlekar. Detta kan såklart vara mögel, men oftast är det helt vanliga missfärgningar på bladet som skett under odlingen. Green spots är absolut inget farligt och skall inte påverka smaken på cigarren heller (åtminstone inte såvida hela bladet inte är grönt :) ). En bild på dessa fläckar kan du se här, du kan även söka på google för att se fler sådana här exempel.

Mögel

När det gäller mögel så är det egentligen 2 olika typer av mögel som är viktiga för oss, vitt mögel och allt annat mögel. Vitt mögel är helt ofarligt och studier pågår just nu av Pyro för att se om mögel t om kan ha en positiv inverkan på smaken hos en cigarr. Allt annat mögel är dock mindre bra, cigarrer som blivit utsatta för detta bör kasseras (och då menar jag inte kassering genom rökning).

Mögel uppstår då en cigarr ligger i en miljö som är positiv för mögeltillväxt. Detta behandlas ytterligare i nybörjartråden under sektionen Förvaring här på forumet. Du hittar den tråden här.

Smakpreferenser

Något som kan vara viktigt att förstå såhär i början av din tid på forumet är att folk har olika smakpreferenser. Folk ser olika smaker som positiva eller negativa, kopplar ihop olika smaker med olika upplevelser och har olika förmåga att urskilja dessa smaker. Detta gör att det är näst intill omöjligt att svara en nybörjare på vad som bör rökas, precis som att personer som rökt länge gillar olika cigarrer så är det även så att nybörjare gillar olika cigarrer. Vissa gillar starka, andra milda, vissa gillar mörka cigarrer, andra ljusa.

Bästa sättet att se vilka cigarrer man gillar och vilka man inte gillar kommer alltid att vara att testa själv. Kontrasterna mellan olika medlemmars uppfattningar är helt enkelt såpass stora att ingen annan kan säga till dig med säkerhet vad du gillar och vad du inte gillar. Efter ett tag då du varit här kommer du dock märka att vissa medlemmars uppfattningar stämmer väl överens med dina egna, nu kan du börja lyssna mer på dessa medlemmar när det gäller tips om bra och dåliga cigarrer.

Trögdragna cigarrer

Frågan dyker ofta upp vad detta beror på och ofta beror det på för fuktiga cigarrer. Precis som med trä som sväller tobaken när den är fuktig vilket gör att luftvägar genom tobaken krymper och på så sätt blir en överfuktad cigarr svår att dra luft igenom. Det kan absolut också bero på att cigarren är tillverkad på detta sätt (man har packat för mycket tobak i cigarren) då är det inte mycket att göra åt det tyvärr vad gäller fukten.

För att lösa problemet med trögdragna cigarrer har vissa företag utvecklat verktyg för att borra bort tobak ur cigarren. Man kan antingen köpa på sig sådana och använda eller improvisera med egna instrument, t ex potatisstickor eller andra saker. Tänk på att bara använda sånt som ej lämnar spår i form av föroreningar eller liknande i cigarren.

Vad ska man tända med?

Man kan tända sin cigarr med det mesta så länge drivmedlet genom förbränning inte lämnar efter sig föroreningar som kan påverka smaken av cigarren. Zippo-tändare är ett exempel på tändare som ej bör användas då detta lämnar smak i cigarren som man inte vill ha. Annars går det bra att använda vanliga bic-tändare, torches, tända på cederträ och tända med, tändstickor, braseld etc.

Vad ska man snoppa sin cigarr med?

Att snoppa sin cigarr betyder att man tar bort det lager täckblad som "stänger" ena änden av cigarren. Man kan göra detta med en riktig snoppare, med en borr (punch), tänderna, vass kniv etc. Det viktiga är att inte fläka upp täckbladet vilket gör att vassare föremål fungerar bättre. Vid den stängda änden kan man se som en mössa av täckblad i 1-3 lager. Denna mössa kallas för cap och skall ej snoppas bort helt. Då man lämnar en liten bit av denna kvar så håller den ihop täckbladet så att detta ej kan snurra upp sig.

Nikotinrus

Vissa cigarrer, framförallt unga, kan innehålla höga mängder nikotin. De flesta som röker cigarr har någon gång råkat ut för att få ett rus av detta. Rus av öl och annat kan vara trevligt men nikotinrus kan ge kallsvettningar och illamående vilket inte är lika trevligt såklart. Något som verkar hjälpa mot detta är socker. Vissa ger tips att ta en dextrosol så fort man känner symptom av detta, andra dricker drycker med mycket socker, som Coca Cola (såklart också för att det är gott, men det kan hjälpa förebyggande för nikotinet). Man kan också tänka sig att förhöjt blodsocker från t ex ett bra mål mat bör kunna hjälpa, detta är dock för tillfället endast min egen teori.

Styrka vs. Kropp

Kimmen nämnde en viktig sak i en tråd, så jag tänkte behandla ämnet här.

Kimmen skrev:Kubanska cigarrer benämns som starka för att de generellt innehåller mycket nikotin. Styrka = Nikotinhalt. Därför kan man kalla dem starka.
Kropp/munfullhet benämns på skalan mild, medium, full. Alltså hur mycket smak den genererar, vilket inte har med styrkan hos cigarren att göra.

Om vi håller isär begreppen så kan man alltså säga att: "En mild cigarr kan vara stark".

Gauge

En cigarrs tjocklek mäts väldigt ofta i gauge. Gauge är ett mått som menar på 1/64 tum. För att snabbt kunna räkna ut hur mycket en viss gauge är i mm skrev Kelt ned en formel som du kan använda.

mm = gauge/64*25,4

Kelt skrev:G = ring gauge, I = inch, C = cm, M=mm
I = G/64
C = I*2,54 = (G/64)*2,54
M= C*10 = (G/64)*25,4

"Tunneling" el. hålbrand

Det kallas för "tunneling" eller hålbrand när en cigarr brinner ojämt på ett sådant sätt att glöden sticker iväg, antingen närmare mitten av cigarren eller ut mot täckbladet. Detta verkar kunna förekomma av två olika anledningar. Antingen att cigarren är ojämt konstruerad vilket gör att den brinner fortare vid löst packade delar där mer lufttillförsel ger en snabbare brand, eller så beror det på ojämn fuktfördelning i cigarren där det brinner snabbare vid de torrare delarna. Om man upplevt att en cigarr glöder i en konisk form in mot mitten av cigarren (som en konisk grop) beror detta i de flesta fall på att cigarren under den senaste veckan legat fuktigare än den är van vid att göra varpå den är mer torr i centrum än vid täckbladet. Det omvända gäller alltså en cigarr som är koniskt spetsig i glöden.

Bild på hålbrand som troligtvis beror på konstruktionsfel

Bild på en cigarr som troligtvis är fuktigast i mitten och mer torr närmare täckbladet

Habanos för nybörjare

Användaren Zipa skrev en mycket trevlig sammanfattning av generella smakprofiler bland kubanska cigarrmärken. Detta är inga absoluta sanningar men användbara riktlinjer för en nybörjare.

Zipa skrev:Bolivar

Bolivar beskrivs ofta som starka cigarrer med full kropp. De har en ganska unik smakprofil som inte återfinns bland de andra marcas.

Bolivar Belicosos Finos: En mildare Bolivar med utsökt smak och "finess". Definitivt värd att prova. Royal Coronas är en annan pinne av den mildare typen.
Bolivar Coronas Junior: Bra exempel på den starkare, mer robusta typen av Bolivar.

Cohiba

Lyxprylen. Cohibas karaktäriseras av en "gräsartig" ton som också är väldigt unik bland alla habanos. Dyra, men prisvärda för den som fallit för den där speciella "cohiba-smaken"... :) Det finns numera fyra olika "varianter" av Cohiba: "Linea Classica", Siglo, Maduros och Behike. Behike har jag aldrig provat på, men baserat på deras pris skulle jag oavsett inte rekommendera dom för nybörjare...

Cohiba Robustos: Bra exempel på "Linea Classica". Ganska lik den berömda "Esplendidos", men i mer nybörjar- och plånboksvänligt format.
Cohiba Siglo II: Cigarrerna i Siglo-familjen skiljer sig inte så där väldigt mycket från varann, så det går bra att välja i stort sätt vilken som helst. Tvåan är storleksmässigt väldigt nybörjarvänlig, fyran eller sexan avses allmänt som den bästa av dessa.
Cohiba Secretos: En liten men smakfull pinne i Maduro-familjen. Definitivt värd att prova ifall man tycker om dessa mörkare cigarrer.

Cuaba

Snygga "perfectos", tyvärr har jag väldigt lite erfarenhet av dom. Enligt Min Ron Nee är all vitolas ganska lik varandra i smaken, så det är bara att välja. Nog värda att provas, vem vet, kanske du hittar din favorit just här...

Cuaba Exclusivos: Den enda Cuaba jag har provat. En behaglig, lite mildare havanna som dessutom är fin att se på... :)

Diplomaticos

En mildare version av Montecristo. Inget man absolut *måste* prova på, men enligt min mening är de goda och mer konsistenta kvalitetsmässigt än sin mer berömda förebild.

Diplomaticos No. 2: En lite mer prisvärd version av Montecristos berömda "tvåa". För den som gillar lite mildare cigarrer.

El Rey Del Mundo

Goda, lite mildare men väldigt smakfulla cigarrer. Definitivt värda att prova.

El Rey Del Mundo Choix Supreme: Väldigt god robusto. Komplex arom där inga två puffar är varandra lik. Tummen upp för denna.

H. Upmann

Klassisk god kubansk tobakssmak som inte försöker göra sig till på nåt vis.

H. Upmann Magnum 46: Ett fint exempel av Upmanns. Kan dessvärre vara lite okonsistenta vad gäller kvalitet, speciellt äldre lådor.

Hoyo de Monterrey

Milda, krämiga och goda pinnar med inslag av exotiska träd och blommor. Väldigt nybörjarvänliga då dessa smakar oftast toppen även som unga exemplar.

Epicure No.1/2: Singla slant mellan ettan och tvåan. Jag har svårt att rekommendera den ena över den andra. Båda har den klassiska HdM profilen enligt mig.

Jose L. Piedra

Maskinrullad billighets-cigarr. Kraftig tobakssmak. Väldigt prisvärda och ett bra alternativ för "storrökare på budget". En 5-pack kostar så lite att det inte finns nån orsak att inte prova dessa...

Inga särskilda rekommendationer på vitolas här, välj en som passar dig.

Juan Lopez

En lite "okändare" (eller kanske hellre "mindre berömd") marca. Mellanstark, medium kropp. Inget man enligt min mening måste ha ett ständigt lager av, men andra svär vid dessa. Igen en marca som jag inte är väldigt bekant med.

Juan Lopez Seleccion No.1/2: Samma som med HdM, singla slant mellan ettan och tvåan.

Montecristo

En riktig klassiker, något man helt enkelt måste prova på för att överhuvudtaget kunna kalla sig en "aficionado"... :) Den mest sålda kubanska cigarren, miljoner av flugor kan ju inte ta fel...?

Montecristo No.4: Den mest sålda kubanska handrullade cigarren i världen. En cigarr som uppskattas av nästan alla. Klassisk Montecristo-profil.
Montecristo No.2: En av de mest berömda cigarrerna i världen. Anses av många som den bästa "torpedon". Klassisk Monte-profil här också, men om möjligt i en ännu godare blend än i fyran.

Partagas

Mångas favorit. För det mesta kraftiga med full kropp. Mörka och jordnära smaker.

Partagas Shorts: Bra exempel på den "klassiska" Partagas-smaken. Liten men intensiv.
Partagas Serie D No.4: En lite mildare och mer komplex Partagas. Väldigt populär och ger ett lite annorlunda perspektiv på Partagas.

Por Larranaga

En väldigt unik marca med kännetecknande smak av trädlika söta kola toner och "creme brule". Dessvärre tycker jag att dessa smakar pyton som unga, och behöver enligt min mening flera år i humidoren innan smakerna kommer fram som de skall. Caveat emptor, som det heter på latin...

Por Larranaga Petit Coronas: Klassisk Larranaga, men behöver som sagt en hel del år under bältet innan de fungerar som de bör... Vissa säger att de är goda även som helt färska, men jag har aldrigt provat en färsk PLPC.

Rafael Gonzalez

En behaglig och prisvärd marca. Inget man kanske måste ha, men populär hos många som en "vardaglig" cigarr.

Rafael Gonzales Panetelas Extra: En god och prisvärd cigarr som inte behöver massor av år i humidoren innan den kan rökas.

Ramon Allones

Otroligt goda enligt min mening. Komplexa men balanserade smaker. Definitiv nåt att prova på. Inte överdrivet starka men smakfulla som tusan.

Ramon Allones Small Club Coronas: En liten smakbomb som få andra kan mäta sig med.
Ramon Allones Specially Selected: Otroligt komplex smak med lite av allt som man kan tänka sig rullat i en enda pinne.

Romeo y Julieta

Svår att försöka "karaktärisera" denna marca, då det finns så otroligt många och varierande vitolas.

Romeo y Julieta Short Churchills: Min favorit bland RyJ. Är inte så insatt i dessa, så jag kan inte riktigt rekommendera nåt annat.

Saint Luis Rey

En av de "mindre berömda" cigarrerna igen, men väldigt goda enligt min mening. Mild-medium med mer jordnära karaktär.

Saint Luis Rey Seria A: Bra exempel på Saint Luis Rey. Jag har svårt att välja mellan Serie A och Regios, men Serie A tycks vara allmänt mer populär, därav rekommendationen.

Trinidad

Ursprungligen en diplomatgåva för statshuvuden som besökte Castro. Eleganta och goda, mycket smak och karaktär.

Trinidad Reyes: En vacker liten pinne med riktigt fin smak. Pure pleasure...

Vegas Robaina

En relativt ny marca. Kraftiga garrar med mycket smak och fin konstruktion. En "gammaldags" hederlig cigarr av fin kvalitet.

Vegas Robaina Famosos: En VR i robusto-format. Skillnaderna mellan de olika vitolas är inte så stora, så det går bra att välja vilken som helst enligt sin personliga preferens.
Senast redigerad av MotoX tor 26 sep 2013, 14:19, redigerad totalt 9 gånger.
Eddie Murphy - “In reality, all men are sculptors, constantly chipping away the unwanted parts of their lives trying to create a masterpiece.”
Användarvisningsbild
MotoX

Re: Nybörjartips

Inläggav Daniel P tis 18 okt 2011, 18:47

Mycket bra initiativ! *klistrar tråden*

Ser inga konstigheter i tipsen ovan heller, utmärkt skrivet!
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav egilryd tis 18 okt 2011, 18:55

Tommel opp!

Sent from my Desire HD using Tapatalk
Sorry! Jeg er Norsk!
Användarvisningsbild
egilryd

Nybörjartips

Inläggav Magnus (Gävle) tis 18 okt 2011, 20:43

Lysande initiativ MotoX!

Magnus (Gävle)
Bockbrännarbolmers
/Magnus (Gävle)
Bockbrännarbolmers
-------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Användarvisningsbild
Magnus (Gävle)

Inläggav AvidFan mån 24 okt 2011, 22:36

Ett lite tips (ta det gjerne inn i hoved innlegget); Om ikke økonomien gir fritt spillerom, så ikke handle ukritisk i startfasen. Noen sier at man aldri kan få for mange sigarer, men det er fult mulig å få for mange sigarer man skulle önske var andre. Ukritiske eske/bundel kjøp kan og vill trolig føre til at man sitter med maaange "to go" sigarer, kanskje fler enn det blir turer :?
AvidFan

Re: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav MotoX tor 27 okt 2011, 13:00

Jag har skrivit ned ett stycke om detta AvidFan och la detta under kommersiellt här. Hoppas detta behandlar vad du menar, jag la även med vissa andra aspekter på de första cigarrköpen.
Eddie Murphy - “In reality, all men are sculptors, constantly chipping away the unwanted parts of their lives trying to create a masterpiece.”
Användarvisningsbild
MotoX

Inläggav MotoX tor 27 okt 2011, 13:56

Kompletterat med lite text om nikotinrus.
Användarvisningsbild
MotoX

Inläggav AvidFan tor 27 okt 2011, 15:55

Flotte greier, tommel opp herfra med.
AvidFan

Inläggav milad tis 29 nov 2011, 21:24

Nikotinrus

Vissa cigarrer, framförallt unga, kan innehålla höga mängder nikotin. De flesta som röker cigarr har någon gång råkat ut för att få ett rus av detta. Rus av öl och annat kan vara trevligt men nikotinrus kan ge kallsvettningar och illamående vilket inte är lika trevligt såklart. Något som verkar hjälpa mot detta är socker. Vissa ger tips att ta en dextrosol så fort man känner symptom av detta, andra dricker drycker med mycket socker, som Coca Cola (såklart också för att det är gott, men det kan hjälpa förebyggande för nikotinet). Man kan också tänka sig att förhöjt blodsocker från t ex ett bra mål mat bör kunna hjälpa, detta är dock för tillfället endast min egen teori.

Annars så tycker jag att Whiskey brukar hjälpa.
milad

Inläggav carl164 tor 01 dec 2011, 20:59

Whiskey later inte helt fel just nu i detta vadret :)

Nar det galler nikotinrus (daligt) sa far jag aldrig det i och med att jag ar snusare...men nar jag kanner att det blir for mkt for munnen sa gillar jag vatten och ol mest, Inte alls glad for cola i sana lagen.

Men sitter och funderar pa alla som inte ar nikotinister och far daligt nikotinrus...hjalper verkligen sota drycker/sotsaker enl er erfarenhet, for ruset i sig har ju ingenting med blodsockerfall att gora...sa det borde inte funka...erfarenheter??
Användarvisningsbild
carl164

Inläggav COJ tor 01 dec 2011, 21:08

Hur det kan komma sig att Coca-Cola hjälper vet jag inte, förmodligen är det väl socker och vätska som hjälper, men möjligen har koffein och/eller fosforsyran ett finger med i spelet, men väl att det hjälper ... det finns det många som kan intyga!
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav carl164 tor 01 dec 2011, 21:35

Valdigt manga sager det sa det stammer sakert...men intressant..kanske ska kolla upp mekanismen till det hela
Användarvisningsbild
carl164

Inläggav Bob lör 10 dec 2011, 20:58

Hittade en praktisk tabell för hur man konverterar Ring Gauge, alltså standardmåttet för tjockleken på en cigarr, för de som inte vet.

Kod: Markera allt
Ring   mm   Inch         Ring   mm   Inch

1   0.39   0.02         33   12.99   0.52
2   0.79   0.03         34   13.39   0.53
3   1.18   0.05         35   13.78   0.55
4   1.57   0.06         36   14.17   0.56
5   1.97   0.08         37   14.57   0.58
6   2.36   0.09         38   14.96   0.59
7   2.76   0.11         39   15.35   0.61
8   3.15   0.13         40   15.75   0.63
9   3.54   0.14         41   16.14   0.64
10   3.94   0.16         42   16.54   0.66
11   4.33   0.17         43   16.93   0.67
12   4.72   0.19         44   17.32   0.69
13   5.12   0.20         45   17.72   0.70
14   5.51   0.22         46   18.11   0.72
15   5.91   0.23         47   18.50   0.73
16   6.30   0.25         48   18.90   0.75
17   6.69   0.27         49   19.29   0.77
18   7.09   0.28         50   19.69   0.78
19   7.48   0.30         51   20.08   0.80
20   7.87   0.31         52   20.47   0.81
21   8.27   0.33         53   20.87   0.83
22   8.66   0.34         54   21.26   0.84
23   9.06   0.36         55   21.65   0.86
24   9.45   0.38         56   22.05   0.88
25   9.84   0.39         57   22.44   0.89
26   10.24   0.41         58   22.83   0.91
27   10.63   0.42         59   23.23   0.92
28   11.02   0.44         60   23.62   0.94
29   11.42   0.45         61   24.02   0.95
30   11.81   0.47         62   24.41   0.97
31   12.20   0.48         63   24.80   0.98
32   12.60   0.50         64   25.20   1.00
BildBild
- Man fimpar aldrig en cigarr! En cigarr ska ha en död i stillhet. Den ska ligga på fatet, på lit de parade, med gördeln som svepning innan den bärs ut av personalen.
Användarvisningsbild
Bob

Inläggav Kelt lör 10 dec 2011, 22:09

Bob skrev:Hittade en praktisk tabell för hur man konverterar Ring Gauge, alltså standardmåttet för tjockleken på en cigarr, för de som inte vet.

Kod: Markera allt
Ring   mm   Inch         Ring   mm   Inch

1   0.39   0.02         33   12.99   0.52
2   0.79   0.03         34   13.39   0.53
3   1.18   0.05         35   13.78   0.55
4   1.57   0.06         36   14.17   0.56
5   1.97   0.08         37   14.57   0.58
6   2.36   0.09         38   14.96   0.59
7   2.76   0.11         39   15.35   0.61
8   3.15   0.13         40   15.75   0.63
9   3.54   0.14         41   16.14   0.64
10   3.94   0.16         42   16.54   0.66
11   4.33   0.17         43   16.93   0.67
12   4.72   0.19         44   17.32   0.69
13   5.12   0.20         45   17.72   0.70
14   5.51   0.22         46   18.11   0.72
15   5.91   0.23         47   18.50   0.73
16   6.30   0.25         48   18.90   0.75
17   6.69   0.27         49   19.29   0.77
18   7.09   0.28         50   19.69   0.78
19   7.48   0.30         51   20.08   0.80
20   7.87   0.31         52   20.47   0.81
21   8.27   0.33         53   20.87   0.83
22   8.66   0.34         54   21.26   0.84
23   9.06   0.36         55   21.65   0.86
24   9.45   0.38         56   22.05   0.88
25   9.84   0.39         57   22.44   0.89
26   10.24   0.41         58   22.83   0.91
27   10.63   0.42         59   23.23   0.92
28   11.02   0.44         60   23.62   0.94
29   11.42   0.45         61   24.02   0.95
30   11.81   0.47         62   24.41   0.97
31   12.20   0.48         63   24.80   0.98
32   12.60   0.50         64   25.20   1.00

Tja, det är inte så svårt att räkna fram det om man vet hur måtten funkar.
G = ring gauge, I = inch, C = cm, M=mm
I = G/64
C = I*2,54 = (G/64)*2,54
M= C*10 = (G/64)*25,4
:ugeek:
Kruxet med goda idéer är att de snabbt urartar till hårt arbete.
Användarvisningsbild
Kelt

Inläggav Gördeln lör 10 dec 2011, 22:23

Kelts uträkning stämmer ju bättre eftersom den som gjort tabellen glömt två tiondels millimeter på tummen :D
Skickat med Acer Extensa 5620Z intel Pentium 1.73 Windows Vista Windows Internet Explorer Telia SäkerSurf ;)
Användarvisningsbild
Gördeln

Inläggav MotoX mån 12 mar 2012, 09:20

Lagt till ett citat av Kimmen som behandlar styrka respektive kropp hos en cigarr.
Användarvisningsbild
MotoX

Inläggav zipa fre 15 jun 2012, 08:47

Habanos för nybörjare

Tjena!

Då valmöjligheterna bland enbart kubanska cigarrer kan verka överväldigande för en nybörjare, tänkte jag lista ner mina tankar om bra cigarrer för nybörjare. Tanken är att hålla sig till de lite mindre och mer prisvärda vitolas, då det knappast är uppmuntrande för en nybörjare att spendera en dyr slant på en churchill eller double corona bara för att märka att man fick en pinne som är totalt pluggad, eller märka efter fem minuters rökning att just denna cigarr inte riktigt faller en i smaken. Likväl har jag försökt lämna bort väldigt tunna och långa cigarrer, då det är väldigt lätt att "bränna" smaken på dom ifall man puffar lite för ivrigt.

Jag har även försökt välja cigarrer som är "karaktäriska" för sin marca. Smaksaker är det ju som bekant svårt att nå konsensus över, så jag tycker att det är på något sätt tryggare att istället försöka göra rekommendationer på detta vis och sedan låta var och en själv upptäcka vilka marcas som smakar behagligt för var och en.

Listan är inte på något sätt fullständig, så fyll gärna på med era egna erfarenheter eller kritisera mina val... :)

Bolivar

Bolivar beskrivs ofta som starka cigarrer med full kropp. De har en ganska unik smakprofil som inte återfinns bland de andra marcas.

Bolivar Belicosos Finos: En mildare Bolivar med utsökt smak och "finess". Definitivt värd att prova. Royal Coronas är en annan pinne av den mildare typen.
Bolivar Coronas Junior: Bra exempel på den starkare, mer robusta typen av Bolivar.

Cohiba

Lyxprylen. Cohibas karaktäriseras av en "gräsartig" ton som också är väldigt unik bland alla habanos. Dyra, men prisvärda för den som fallit för den där speciella "cohiba-smaken"... :) Det finns numera fyra olika "varianter" av Cohiba: "Linea Classica", Siglo, Maduros och Behike. Behike har jag aldrig provat på, men baserat på deras pris skulle jag oavsett inte rekommendera dom för nybörjare...

Cohiba Robustos: Bra exempel på "Linea Classica". Ganska lik den berömda "Esplendidos", men i mer nybörjar- och plånboksvänligt format.
Cohiba Siglo II: Cigarrerna i Siglo-familjen skiljer sig inte så där väldigt mycket från varann, så det går bra att välja i stort sätt vilken som helst. Tvåan är storleksmässigt väldigt nybörjarvänlig, fyran eller sexan avses allmänt som den bästa av dessa.
Cohiba Secretos: En liten men smakfull pinne i Maduro-familjen. Definitivt värd att prova ifall man tycker om dessa mörkare cigarrer.

Cuaba

Snygga "perfectos", tyvärr har jag väldigt lite erfarenhet av dom. Enligt Min Ron Nee är all vitolas ganska lik varandra i smaken, så det är bara att välja. Nog värda att provas, vem vet, kanske du hittar din favorit just här...

Cuaba Exclusivos: Den enda Cuaba jag har provat. En behaglig, lite mildare havanna som dessutom är fin att se på... :)

Diplomaticos

En mildare version av Montecristo. Inget man absolut *måste* prova på, men enligt min mening är de goda och mer konsistenta kvalitetsmässigt än sin mer berömda förebild.

Diplomaticos No. 2: En lite mer prisvärd version av Montecristos berömda "tvåa". För den som gillar lite mildare cigarrer.

El Rey Del Mundo

Goda, lite mildare men väldigt smakfulla cigarrer. Definitivt värda att prova.

El Rey Del Mundo Choix Supreme: Väldigt god robusto. Komplex arom där inga två puffar är varandra lik. Tummen upp för denna.

H. Upmann

Klassisk god kubansk tobakssmak som inte försöker göra sig till på nåt vis.

H. Upmann Magnum 46: Ett fint exempel av Upmanns. Kan dessvärre vara lite okonsistenta vad gäller kvalitet, speciellt äldre lådor.

Hoyo de Monterrey

Milda, krämiga och goda pinnar med inslag av exotiska träd och blommor. Väldigt nybörjarvänliga då dessa smakar oftast toppen även som unga exemplar.

Epicure No.1/2: Singla slant mellan ettan och tvåan. Jag har svårt att rekommendera den ena över den andra. Båda har den klassiska HdM profilen enligt mig.

Jose L. Piedra

Maskinrullad billighets-cigarr. Kraftig tobakssmak. Väldigt prisvärda och ett bra alternativ för "storrökare på budget". En 5-pack kostar så lite att det inte finns nån orsak att inte prova dessa...

Inga särskilda rekommendationer på vitolas här, välj en som passar dig.

Juan Lopez

En lite "okändare" (eller kanske hellre "mindre berömd") marca. Mellanstark, medium kropp. Inget man enligt min mening måste ha ett ständigt lager av, men andra svär vid dessa. Igen en marca som jag inte är väldigt bekant med.

Juan Lopez Seleccion No.1/2: Samma som med HdM, singla slant mellan ettan och tvåan.

Montecristo

En riktig klassiker, något man helt enkelt måste prova på för att överhuvudtaget kunna kalla sig en "aficionado"... :) Den mest sålda kubanska cigarren, miljoner av flugor kan ju inte ta fel...?

Montecristo No.4: Den mest sålda kubanska handrullade cigarren i världen. En cigarr som uppskattas av nästan alla. Klassisk Montecristo-profil.
Montecristo No.2: En av de mest berömda cigarrerna i världen. Anses av många som den bästa "torpedon". Klassisk Monte-profil här också, men om möjligt i en ännu godare blend än i fyran.

Partagas

Mångas favorit. För det mesta kraftiga med full kropp. Mörka och jordnära smaker.

Partagas Shorts: Bra exempel på den "klassiska" Partagas-smaken. Liten men intensiv.
Partagas Serie D No.4: En lite mildare och mer komplex Partagas. Väldigt populär och ger ett lite annorlunda perspektiv på Partagas.

Por Larranaga

En väldigt unik marca med kännetecknande smak av trädlika söta kola toner och "creme brule". Dessvärre tycker jag att dessa smakar pyton som unga, och behöver enligt min mening flera år i humidoren innan smakerna kommer fram som de skall. Caveat emptor, som det heter på latin...

Por Larranaga Petit Coronas: Klassisk Larranaga, men behöver som sagt en hel del år under bältet innan de fungerar som de bör... Vissa säger att de är goda även som helt färska, men jag har aldrigt provat en färsk PLPC.

Rafael Gonzalez

En behaglig och prisvärd marca. Inget man kanske måste ha, men populär hos många som en "vardaglig" cigarr.

Rafael Gonzales Panetelas Extra: En god och prisvärd cigarr som inte behöver massor av år i humidoren innan den kan rökas.

Ramon Allones

Otroligt goda enligt min mening. Komplexa men balanserade smaker. Definitiv nåt att prova på. Inte överdrivet starka men smakfulla som tusan.

Ramon Allones Small Club Coronas: En liten smakbomb som få andra kan mäta sig med.
Ramon Allones Specially Selected: Otroligt komplex smak med lite av allt som man kan tänka sig rullat i en enda pinne.

Romeo y Julieta

Svår att försöka "karaktärisera" denna marca, då det finns så otroligt många och varierande vitolas.

Romeo y Julieta Short Churchills: Min favorit bland RyJ. Är inte så insatt i dessa, så jag kan inte riktigt rekommendera nåt annat.

Saint Luis Rey

En av de "mindre berömda" cigarrerna igen, men väldigt goda enligt min mening. Mild-medium med mer jordnära karaktär.

Saint Luis Rey Seria A: Bra exempel på Saint Luis Rey. Jag har svårt att välja mellan Serie A och Regios, men Serie A tycks vara allmänt mer populär, därav rekommendationen.

Trinidad

Ursprungligen en diplomatgåva för statshuvuden som besökte Castro. Eleganta och goda, mycket smak och karaktär.

Trinidad Reyes: En vacker liten pinne med riktigt fin smak. Pure pleasure...

Vegas Robaina

En relativt ny marca. Kraftiga garrar med mycket smak och fin konstruktion. En "gammaldags" hederlig cigarr av fin kvalitet.

Vegas Robaina Famosos: En VR i robusto-format. Skillnaderna mellan de olika vitolas är inte så stora, så det går bra att välja vilken som helst enligt sin personliga preferens.
zipa

Inläggav TJ, fre 15 jun 2012, 10:04

Bra sammanfattning tycker jag. Av det jag själv rökt av det du rekommenderar håller jag med om smakkaraktäristiken.
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav MotoX fre 15 jun 2012, 10:39

Tack så mycket för sammanfattningen Zipa! Jag har själv inte så bra koll på dessa saker du säger, hoppas att fler ger sin bild av om dom tycker det stämmer med egna uppfattningar.

Presentera dig gärna på forumet så man får veta mer om dig :)
Användarvisningsbild
MotoX

Inläggav COJ lör 16 jun 2012, 16:08

Vet inte om jag riktigt tycker att smakråd har nått att göra i en annars mer "teknik" orienterad tråd.

Men om man skall ha smakråd borde de vara nedskrivna av en kommitte, man skulle ju gärna se att t.ex Salberto, Ouch och Magnus Gävle satte sig och gjorde den.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Sv: Re: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Tomas lör 16 jun 2012, 16:45

COJ skrev:Vet inte om jag riktigt tycker att smakråd har nått att göra i en annars mer "teknik" orienterad tråd.

Men om man skall ha smakråd borde de vara nedskrivna av en kommitte, man skulle ju gärna se att t.ex Salberto, Ouch och Magnus Gävle satte sig och gjorde den.

Tänk få höra dom samtalen :-)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
/Tomas

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav zipa lör 16 jun 2012, 23:04

COJ skrev:Vet inte om jag riktigt tycker att smakråd har nått att göra i en annars mer "teknik" orienterad tråd.

Smaken är som baken... Kanske det inte kom fram tydligt nog, men min tanke var inte att försöka ge "smakråd", utan lista cigarrer i nybörjarvänligt format som är typiska för en viss marca. Smakbeskrivningarna är ju nog mina egna subjektiva bedömningar, och skall inte ses som nån form av "högre sanning", men cigarrerna som jag listade borde nog vara rätt så bra exempel på hur just den marcan smakar. Sen är det ju upp till var och en att bedöma själv ifall en viss marca är nåt som faller en i smaken eller inte.

Den observante läsaren märker också att en hel del marcas saknas från listan. Det beror inte på det att jag tycker att de är dåliga, utan jag lät bli att lista dom enbart av den orsaken att jag inte har rökt tillräckligt av dom för att kunna säga nåt vettigt.
zipa

Sv: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav Arnehaj sön 17 jun 2012, 08:55

@zipa tycker det va mycket bra info.
Själv har jag rökt lite kubaner, tycker de va toppen, så kan jag börja testa lite olika.

Så ett stort tack!

Skickat från min HTC One X
Användarvisningsbild
Arnehaj

Sv: Nybörjartips cigarrprat

Inläggav zacorion sön 17 jun 2012, 09:09

För mig som har rökt mestadels icke kubaner så var detta mkt trevligt läsning. Fick jag lite inspiration om vilka pinnar jag ska prova. Tack zipa.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Användarvisningsbild
zacorion

Inläggav Arren lör 11 aug 2012, 21:50

Tack för tipsen. Bra tråd!
Användarvisningsbild
Arren

Nästa

Återgå till Cigarrprat