Era Billigaste Cigarrer?

Allt om, till och kring cigarrer

Era Billigaste Cigarrer?

Inläggav Vassen tor 19 maj 2011, 07:02

Hej,
jag är en stenhård budget rökare - eftersom jag en vanlig dag kanske drar i mig ungefärligen fem-sex cigarrer och ett par stoppningar i pipan. Därav mitt intresse för att hitta cigarrer som kostar runt 10 kronor. För närvarande köper jag alltid en låda Brobergs "Connoisseur's Choice Arcadia (non plus ultra)" för 300 kronor, det är då 25 cigarrer för 12 kronor styck (löst kostar de 14). Det är såklart shortstuff snustorra petit coronas gjorda någonstans i Nederländerna eller Indonesien beroende på vem du frågar, men de är av mycket högre kvalitet än något man hittar på mackar, eller King Edwards eller liknande trams.

Nu är jag intresserad av om ni kan nämna något billigare av jämställd kvalitee eller bättre. Gärna att det också går att inhandlas i butik i Sverige!

Annars så är Arcadian och dess mindre kusiner bland Sveriges bästa budget köp.

Tack!
Användarvisningsbild
Vassen

Re: Era Billigaste Cigarrer?

Inläggav TJ, tor 19 maj 2011, 09:51

Handelsgold No 304, en kort petit corona dvs en minuto, kostar 250:- för en 25-förpackning hos Cigarrcenter i Trelleborg och finns säker annanstans också för bra pris.
I min smak en godare cigarr än Brobergs Arcadia.
Användarvisningsbild
TJ,

Inläggav Bukfaçon tor 19 maj 2011, 10:59

Vassen skrev:gjorda någonstans i Nederländerna eller Indonesien beroende på vem du frågar

Mmm, en fråga som jag också funderat på. Men jag gissar på Indonesien av flera olika skäl. (Kan redovisas om så önskas.)

Men till saken: anständiga budgetcigarrer tillgängliga i Svedala: Handelsgold #304, en klassisk tysk brasil i robustomodell; Felix Brasil - en svensk klassiker sedan 1920-talet! - en brasil i panetelamodell; Villiger No 3, en schweizisk sumatracigarr i lång panetelamodell; Cortez Grandes, en cigarr av traditionellt europeiskt snitt (java, brasil, havanna), svensk men liksom Felix Brasil tillverkad i Belgien. Se'n tycker jag personligen att La Paz Corona är en trevlig vardagscigarr (trots sitt dåliga rykte): Besuki täckblad, ett Vorstenlanden omblad och inlaga med java, havanna och pasado. Dock humidorförvarar jag alla mina europeer, så snustorra röker jag dem inte*!

En del danska cigarrer kan man ju också få fatt i, ex.vis Manne och Lille Aroma. En eller två av ovanstående nämnda cigarrer brukar jag alltid ha hemma för vardagsbruk.

Vad gäller King Edward, AyC Grenadiers o.s.v så är de rena besvikelserna numera.

B

*= Och det är väl det som är problemet med Swedish Match's cigarrer försålda å mackar och liknande etablissement: de är torra, uttorkade, snustorra...you name it! :(
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Användarvisningsbild
Bukfaçon

Inläggav Vassen tor 19 maj 2011, 12:11

Finns dessa i Stockholm tro? Jag bor ju här. Man kanske ska ringa runt och fråga då..
Användarvisningsbild
Vassen

Inläggav mormegil tor 19 maj 2011, 12:37

Inte riktigt rätt prisklass, men jag kör ju en hel del rafael gonzalez panetelas extra som "budgetgarrar", köper du en låda i sverige så kostar de runt 21:- st vilket jag tycker är överkomligt iaf. Men då röker ju inte jag 5-6 st om dagen heller iof!
Varför måste alla roliga intressen vara så dyra???
mormegil

Inläggav Martin Nilsson tor 19 maj 2011, 12:44

Bäste Vassen,

Möjligen kunde italienska Toscani vara en möjlighet. Prismässigt är de hyffsat satta (5 pack - där varje cigarr med fördel kan klippas itu till två kortare, ca. 35 min. cigarrer - kostar runt 10 euro i Tyskland: http://www.tabak-sommer.de/zigarren/toscani/
Med en sökning på forumet kommer du med största sannolikhet att hitta åtskilliga möjligheter att komma åt denna fantastiska produkt.
http://de.wikipedia.org/wiki/Toscani_(Zigarre)

Lycka till!
/Martin
"Wo man raucht, da kannst du ruhig harren, böse Menschen haben nie Zigarren..."
[David Kalisch]
Användarvisningsbild
Martin Nilsson

Inläggav dillinger tor 19 maj 2011, 13:24

Såg på cigarrcenter backwoods cigarrer 60kr 5 st.vet inte hur dem är men enligt vissa ska dem va bra, rullade(maskin) av bra tobak sägs det och så ser dem ju härliga ut råa vilda western stuk.ska prova nån gång. :puff:
"Piprökning bidrar till en lugn och objektiv bedömning av allt som angår människor". Albert Einstein.
Användarvisningsbild
dillinger

Inläggav Bukfaçon tor 19 maj 2011, 14:47

Vassen skrev:Finns dessa i Stockholm tro? Jag bor ju här. Man kanske ska ringa runt och fråga då..

En som för alla dem jag räknat upp är CigarrCenter uti Skåneland - Sven-Inge som har stället har de rätta ambitionerna som cigarrhandlare kan man säga. (Även om det senaste 5-packet med Cortez Grandes han sålde mig var öppnat och det fattades en pinne! :roll: )

Och han har ju postorder.

RG Panetelas Extra är ju en helt OK budgetgarre med. Om man tål smaken av manillacigarrer finns där också en och annan budgetpinne som är anständig, ex.vis La Reina de Manila. Dessa två senast nämnda är båda handrullade men med riven/skuren inlaga.

B
Användarvisningsbild
Bukfaçon

Inläggav Christoffer tor 19 maj 2011, 16:09

Jag brukar ta mig en Backwoods Black 'n Sweet när jag är sugen på något simpelt, gott och snabbpuffat. :smoking:

Riktigt brutal och skön look på dom.
[i]this is the way the world ends,
not with a bang but a whimper...
Användarvisningsbild
Christoffer

Inläggav nikke tor 19 maj 2011, 17:23

En budgetfavorit hos mej är Jose L Piedra, Petit Cazadores

Dom brukar kosta runt 400:- för 25 st.
Användarvisningsbild
nikke

Inläggav H. Ala tor 19 maj 2011, 23:38

JLP petit cazadores och Quintero panatela, köpta på Dubai international för 200 kr/lådan.
Allah made tobacco grow to put a smile on mens faces - Turkish proverb
Användarvisningsbild
H. Ala

Inläggav Brobergs fre 20 maj 2011, 10:46

Bukfaçon skrev:
Vassen skrev:gjorda någonstans i Nederländerna eller Indonesien beroende på vem du frågar

Mmm, en fråga som jag också funderat på. Men jag gissar på Indonesien av flera olika skäl. (Kan redovisas om så önskas.)

Ja tack en redovisning av detta hade varit intressant att höra. ;)

Produktionen av denna serie har flyttat runt lite genom åren. De har producerats i Indonesien, Holland och Irland (Mycket känt för sina cigarrer). Idag produceras de i Indonesien av ett holländskt bolag.

Personligen kan jag dock tycka att platsen en produkt är tillverkad inte spelar så stor roll, bara den levererar det man förväntar.

/Andreas
Användarvisningsbild
Brobergs

Inläggav Bukfaçon fre 20 maj 2011, 12:28

Brobergs skrev:Personligen kan jag dock tycka att platsen en produkt är tillverkad inte spelar så stor roll, bara den levererar det man förväntar.

Absolut! Det är jag den första att skriva under på! Det handlar om vilka tobakssorter man gillar; en cigarr rullad i Havanna av javatobak kommer aldrig någonsin smaka bra om man ogillar javan.

Ehuru jag gläds åt min korrekta (iaf delvis - trodde det var ett skandinaviskt dotterbolag som stod för tillverkningen) gissning "Indonesien", så får jag erkänna att jag frågat Brobergs (affären, inte Andreas) och fått Indonesien till svar. Svårare än så var det ej! :) Men någonstans kring 2008 ändrades lådornas utseende (till det sämre, kvalitetsmässigt), och stavfelet "STOKHOLM" dök upp. Kanske det ledde mig i rätt riktning? :geek:

Avnjöt en Arcadia igår afton, efter ett halvår i humidor (den med brandy) så levererade den riktigt fint! Den kan han hälsa herr Kastensson, han Andreas! :smoking:

B
Användarvisningsbild
Bukfaçon

Inläggav COJ fre 20 maj 2011, 12:37

Bukfaçon skrev:
Brobergs skrev:Personligen kan jag dock tycka att platsen en produkt är tillverkad inte spelar så stor roll, bara den levererar det man förväntar.

Absolut! Det är jag den första att skriva under på! Det handlar om vilka tobakssorter man gillar; en cigarr rullad i Havanna av javatobak kommer aldrig någonsin smaka bra om man ogillar javan.

Ehuru jag gläds åt min korrekta (iaf delvis - trodde det var ett skandinaviskt dotterbolag som stod för tillverkningen) gissning "Indonesien", så får jag erkänna att jag frågat Brobergs (affären, inte Andreas) och fått Indonesien till svar. Svårare än så var det ej! :) Men någonstans kring 2008 ändrades lådornas utseende (till det sämre, kvalitetsmässigt), och stavfelet "STOKHOLM" dök upp. Kanske det ledde mig i rätt riktning? :geek:

Avnjöt en Arcadia igår afton, efter ett halvår i humidor (den med brandy) så levererade den riktigt fint! Den kan han hälsa herr Kastensson, han Andreas! :smoking:

B

Finns väl möjligen en sak att tillägga ang. var tillverkningen sker, är man som många av oss cigarrnördar så vill man veta, både var cigarren tillverkas och av vad! :geek:

Men visst är det nördigt...det medges :smoking:
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav mormegil fre 20 maj 2011, 12:43

COJ skrev:Finns väl möjligen en sak att tillägga ang. var tillverkningen sker, är man som många av oss cigarrnördar så vill man veta, både var cigarren tillverkas och av vad! :geek:

Det viktigaste är väl ändå att cigarrerna har blivit rullade mellan svettiga bröst på vackra kubanskor, eller har jag missat något nu? :O
Varför måste alla roliga intressen vara så dyra???
mormegil

Inläggav Brobergs fre 20 maj 2011, 12:53

COJ skrev:
Bukfaçon skrev:

B

Finns väl möjligen en sak att tillägga ang. var tillverkningen sker, är man som många av oss cigarrnördar så vill man veta, både var cigarren tillverkas och av vad! :geek:

Det är sedan 15 år ett dotterbolag till ett större skandinaviskt tobaksbolag som tillverkar dessa. Även om moderbolaget numera heter något annat och sitter i annan nordisk huvudstad.

Att det var felstavat hade jag ingen aning om :shock: och det känns lite pinsamt då detta ligger på mitt "bord".

Efter lite eftertanke så kan jag nog hålla med om att tillverkningslandet kan vara viktigt främst när det gäller produkter med något högre premium nivå.

/Andreas
Användarvisningsbild
Brobergs

Inläggav Grandpa' tor 16 nov 2017, 17:16

El guajiro
500:- /50st
http://www.mellgrens.se
Bilagor
FB_IMG_1510848261493.jpg
FB_IMG_1510848261493.jpg (8.32 KiB) Visad 490 gånger
Grandpa'

Inläggav Blomqvist tor 16 nov 2017, 17:56

Mina billiga favoriter är Quintero Panetelas.
Handelsgold .304 är också helt ok!
Jag förvarar båda i humidor.
Användarvisningsbild
Blomqvist

Era Billigaste Cigarrer?

Inläggav Bowman lör 18 nov 2017, 14:24

Grandpa' skrev:El guajiro
500:- /50st
http://www.mellgrens.se

Pris är en sak, men hur är upplevelsen?
Har du en recension att bjuda på?
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav COJ fre 08 dec 2017, 13:02

Om jag skulle vilja puffa nått billigt så har jag väl c:a 10 bundlar Consuegras kvar, inget jag ofta puffar, men en sommarkväll när man vet att det finns risk att promillen sticker iväg så kan de duga.
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Återgå till Cigarrprat