Vad puffar du idag?

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Vad puffar du idag?

Postby COJ on Sat 08 Jan 2011, 22:28

Kvällens cigarr blev en riktig klassiker en Fuente 858, den ursprungliga Fuenten rullad sen 1920-talet i Ybor City Tampa Florida, numera tillverkas den i DR men fortfarande med samma blend.
Denna blend är unik för 858:an och finns inte i någon annan facon från Fuente, den kommer med minst 5 olika täckblad, Candela, Connecticut shadegrown, Cameroon, Maduro och Sungrown.
Exemplaret jag puffade hade ett Cameroon täckblad och hade perfekt balans mellan kryddighet och sötma...mycket gott! :smoking:

Image
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
COJ
Administratör/Moderator

Postby Pär N on Sat 08 Jan 2011, 22:51

Idag blev det en Por Larranaga Panetela -09 och en kopp kaffe i kylan på balkongen. Riktigt god cigarr med en tydlig ton av kaffe. Gräsigheten har försvunnit sen i somras och de blir bara bättre. Kanongarre till minipris helt enkelt.

/ P
Pär N

Postby Bolibompa on Sat 08 Jan 2011, 23:23

Kvällens sista! (vem vet) garre blev en utsökt Arturo Fuente Hemingway Short Story. Mums vilken garre! Detta var den fjärde i min singelsamling av fem så det lutar åt att jag klipper en eller två lådor vid tillfälle. (Någon som har invändningar om lagring av dessa?)

Smaken är söt, perfekt för en gottegris som mig. Sötman hänger igenom hela vägen. En smak av gräs, läder och något bränt återfinns hela vägen. Detta har snabbt blivit en favorit hos mig. Jag drack en läskande rom & cola under tiden.

aurto1.JPG
aurto1.JPG (6.76 KiB) Viewed 11744 times

Grogg buffe´n

aurto2.jpg
aurto2.jpg (9.09 KiB) Viewed 11744 times
Bolibompa

Postby Daniel P on Sun 09 Jan 2011, 09:29

Håller med Bolibompa om sötman i Fuente, hittade lite kommentarer och betyg (iofs på en lite äldre garre) - men kan passa på och länka till posten iaf:
Arturo Fuente Reserva XtraViejo #50 (2003)

Gillar drinkpinnarna i bakgrunden förresten, snyggt Bolibompa! :mrgreen:
Cigars, cars, diversions: The good life.
Image
Daniel P
Administratör/Moderator

Postby Martin on Sun 09 Jan 2011, 09:43

Daniel P wrote:Gillar din avatar Martin förresten, ni är smått lika :smoking: Saknar min egen backslick, det är en viss känsla i det som inte går att frångå att den sitter som gjuten :D

Det är bara att börja spara nu Daniel så har du din egen "Patrick Bateman" frissa inom 1år :D Nu när barret har börjat trilla av på en så befarar jag att man snart för överge denna frisyr för en annan och frågan är då vilken? :(
I am easily satisfied with the very best.
Martin

Postby COJ on Sun 09 Jan 2011, 13:02

Lunch cigarren blev en H.Upmann PC från singellådan, riktigt bra cigarr.

Tyvärr ingen bild...
COJ

COJ
Administratör/Moderator

Postby Thebelfry on Sun 09 Jan 2011, 13:21

Bolibompa wrote:

Grogg buffe´n

aurto2.jpg

Varför har du stoppat ner cigarrerna i snön? :shock:
My life my Game!
Thebelfry

Postby H. Ala on Sun 09 Jan 2011, 13:41

en mer ekonomisk/ekologisk humidor... :smoking:
Allah made tobacco grow to put a smile on mens faces - Turkish proverb
H. Ala

Postby Uffe-Uppsala on Sun 09 Jan 2011, 14:40

Vädret lockade fram lite vårkänslor och en Bolivar Corona Junior (-03). Trög i draget men fullt rökbar. Jordighet blandades med läder-sälta och citrus en viss sötma finns även i fundamentet , efter halva tilltagande bitterhet (kaffe/choklad ). Smaskens var det. :smoking:
Uffe-Uppsala

Postby Tobias on Sun 09 Jan 2011, 17:00

Mayorga Gordito Maduro 5x52

Trotsade kylan idag igen med kaffekannan i högsta hugg. Lite varmare idag dock vilket helt klart är lovande!

UTSEENDE ***Torpedoformad cigarr som ser rätt rustik ut. Lite ojämn i täckbladet. Cigarren är boxpressad vilket inte tillhör min favoritform. Gördeln ser rätt tråkig ut. Cigarren är fast utan att vara för hård.

KONSTRUKTION ***
Cigarren har tendens till snedbrand som först rättar till sig men efter ett tag måste rättas till med tändaren. Askan är dock av ypperlig kvalitet. Ljus och fin och hänger kvar som Sly i Cliffhanger!

SMAK ***
Det första som slår mig är smaker av rostade nötter och nybakat bröd. Mmmm mums! Ju längre jag röker ju mer tränger en örtaktig sälta fram. Tänk en mild version av örtsalt. En väldigt speciell smak men jag gillar det! Nära 3+ i betyget här.

VÄRDE ****+
58,5$ kostar en 20-låda hus Uncle Larry vilket är ett ypperligt pris. Robuston och Coronan är 10$ billigare om man inte vill öppna så mycket på plånkan. Man får mycket för pengarna!

SLUBETYG ***
Cigarren är god och helt enkelt värd att köpa. Dock så är naturalvarianten snäppet godare då den har ännu mer örtsmaker. Inget som alla bör ha i humidoren men gillar man denna speciella smak så är det en kompetent liten gynnare.

Image Image
"Close, but no cigar!"
"Smoke what you like and like what you smoke..."
"Before you judge a man, walk a mile in his shoes; after that, who cares?! He's a mile away and you've got his shoes!"

(_(Liga Privada)____{{{~~
Tobias

Postby COJ on Tue 11 Jan 2011, 23:43

I dag har det blivit 2 premium cigarrer, en Honduran Factory Corojo Gran Corona och en Maria Mancini Magic Mountain, båda i EMS utförande.

Bägge var riktigt bra, slående var dock att MMMM var så pass kraftig fortfarande, den var inköpt 2001 och har stått emot tidens tand på ett förbluffande sätt :smoking:
COJ

COJ
Administratör/Moderator

Postby Tony on Wed 12 Jan 2011, 00:10

Idag kunde jag inte hålla fingrarna från en låda som kom för några dagar sedan; La Aurora 107 Lancero. Faktiskt redan riktigt god, full av rostade bönor och en mjuk bakomliggande sötma. Mycket nyfiken på hur den kommer att utveckla sig.
Tony

Postby Coucher on Wed 12 Jan 2011, 13:06

Tobias wrote:Mayorga Gordito Maduro 5x52

Trotsade kylan idag igen med kaffekannan i högsta hugg. Lite varmare idag dock vilket helt klart är lovande!

UTSEENDE ***Torpedoformad cigarr som ser rätt rustik ut. Lite ojämn i täckbladet. Cigarren är boxpressad vilket inte tillhör min favoritform. Gördeln ser rätt tråkig ut. Cigarren är fast utan att vara för hård.

KONSTRUKTION ***
Cigarren har tendens till snedbrand som först rättar till sig men efter ett tag måste rättas till med tändaren. Askan är dock av ypperlig kvalitet. Ljus och fin och hänger kvar som Sly i Cliffhanger!

SMAK ***
Det första som slår mig är smaker av rostade nötter och nybakat bröd. Mmmm mums! Ju längre jag röker ju mer tränger en örtaktig sälta fram. Tänk en mild version av örtsalt. En väldigt speciell smak men jag gillar det! Nära 3+ i betyget här.

VÄRDE ****+
58,5$ kostar en 20-låda hus Uncle Larry vilket är ett ypperligt pris. Robuston och Coronan är 10$ billigare om man inte vill öppna så mycket på plånkan. Man får mycket för pengarna!

SLUBETYG ***
Cigarren är god och helt enkelt värd att köpa. Dock så är naturalvarianten snäppet godare då den har ännu mer örtsmaker. Inget som alla bör ha i humidoren men gillar man denna speciella smak så är det en kompetent liten gynnare.

Image Image

Mycket trevlig cigarr tycker jag. Beställde en låda nyss faktiskt.
Fullständigt namn: Mikael Couchér
Tel: 073-*******
Hotmail: misfits_jerry_only@hotmail.com

"Hellre en cigarr än ett ointressant paket cigaretter."
Coucher

Postby COJ on Wed 12 Jan 2011, 18:12

Puffade precis en Don Lino Africa Punda Milia, god cigarr men jag hade stora problem med att den tunnlade...är detta vanligt fenomen med dessa?
Jag köpte lådan kring Jul 2009 så man tycker ju att den skulle ha haft tid på sig att stabilisera sig....
COJ

COJ
Administratör/Moderator

Postby Daniel P on Wed 12 Jan 2011, 23:21

Snedbrand är vanligt förekommande på Mayorga enligt min erfarenhet (goda cigarrer dock)
Image
Daniel P
Administratör/Moderator

Postby COJ on Wed 12 Jan 2011, 23:31

Vad man får förmoda var kvällens sista cigarr var en attans lång och tämligen smal Partagas...gissar på en Connaisseur No.1...men med band...vet inte om jag sett det tidigare...de jag fått från Sal och Ouch har inte haft band...
Nåja, God var den i alla fall...fast draget var lite kärvt och rökmägden var inte så stor som jag skulle önskat... :cry:
COJ

COJ
Administratör/Moderator

Postby Tony on Wed 12 Jan 2011, 23:40

COJ wrote:Puffade precis en Don Lino Africa Punda Milia, god cigarr men jag hade stora problem med att den tunnlade...är detta vanligt fenomen med dessa?
Jag köpte lådan kring Jul 2009 så man tycker ju att den skulle ha haft tid på sig att stabilisera sig....

Ditt exemplars tunnlande var nog bara en tillfällighet. Jag avslutade precis en och den brann förträffligt. Den var dessutom ganska god med en diskret men påtaglig krydda och och en fin sötma ständigt närvarande, kanske inte så dynamisk dock. Den producerade också generösa mängder rök, vilket jag uppskattar.
Tony

Postby COJ on Thu 13 Jan 2011, 23:15

Kvällens cigarr blev en Sancho Panza Bachilleres...igen!
De är beroendeframkallande som crack... :smoking:
COJ

COJ
Administratör/Moderator

Postby Daniel P on Thu 13 Jan 2011, 23:44

http://www.smcs.se/viewtopic.php?f=6&t= ... 813#p14813 :smoking:
Säkert någon som dansat ut granen ikväll med...
Image
Daniel P
Administratör/Moderator

Postby Tobias on Sat 15 Jan 2011, 16:04

Nica Libre Exclusivo 5,5x50

Plusgrader rådde ute så det var bara att snöra på sig skorna och bege sig ut på ballisen.

UTSEENDE ***+
Cigarren är ganska kraftigt boxpressad. Täckbladet är jämt i färgen utan skavanker. Lite
synliga vener. Capen är lite hoptryckt men förstör inte utseendet nämnvärt. Gördeln ser ok
ut, vilket förmodligen beror på att den ser precis likadan ut som Padrons till 95 %.... Måste ge
tummen upp för en snygg låda med!

KONSTRUKTION ***+
Inga tecken på snedbrand. Askan har en fin ljusgrå färg och draget är perfekt, inte för tight
och inte för löst. Ett helt nöje att puffa alltså! Askan ramlar dock av helt utan förvarning när
cigarren har brunnit en inch eller så.

SMAK ***+
Är lite förkyld men ska göra mitt bästa i smakidentifieringen. Jag hittar läder och måttliga
kaffetoner. Cigarren har även en skön smak av tobak på ett krämigt sätt. Den känns ganska
endimensionell och behåller samma profil hela vägen. Den blir väldigt bitter och vrång ungefär
efter halva då jag kastar den ifrån mig. Förmodligen betyder detta på att jag bara har låtit
den vila ca 1 månad så jag tar inte detta med i min bedömning. Styrkan skulle jag säga ligger
på medium och kanske lite under. Känns egentligen inte rättvist att bedöma denna cigarr, dels
för att den är så ung och dels för att mina smaklökar inte är på topp.

VÄRDE ****+
Under 60$ för en låda…vilket toppenköp! Ångrar egentligen att jag inte köpte fler… Kan man
dessutom få en profil på cigarr.com så kostar en låda 40$ för tillfället… En nobrainer som
man säger i staterna! :smoking:

SLUBETYG ***+
En cigarr med en stor potential som dock inte är uppnådd än men man kan ana vart det barkar.
Ska bli kul att följa denna gynnare. Jag kommer iaf att köpa en eller två lådor till för att ha i skåpet.
Kommer du göra likadant?

ImageImage
"Close, but no cigar!"
"Smoke what you like and like what you smoke..."
"Before you judge a man, walk a mile in his shoes; after that, who cares?! He's a mile away and you've got his shoes!"

(_(Liga Privada)____{{{~~
Tobias

Postby Thebelfry on Sat 15 Jan 2011, 22:04

Ser mycket trevlig ut.. Fin färg på täckbladet!
My life my Game!
Thebelfry

Postby COJ on Sat 15 Jan 2011, 22:21

Bara för att vi pratade om Tatuaje fick det bli en Tatuaje Havana Angeles ikväll, den har bara c:a 6 månader på nacken men är redan god.
Blommigt fruktig och jordig...MEN tyvärr har den fortfarande en hel del nikotin i sig.
COJ

COJ
Administratör/Moderator

Postby Thebelfry on Sat 15 Jan 2011, 22:31

Just nu blir det en Monte Edmundos -05, inomhus skall tilläggas!

Smaken är förträfflig. Typisk Montecristo karaktär, jord, trä, sälta och lite brödighet.. Lite trög i draget i början, men nu halvvägs vaknar den upp.. Konstruktionen är bra, dock lite torr. Täckbladet spricker åt alla håll å kanter. Ser rent ut sagt förjävlig ut! :evil:
:mrgreen:

http://m.flickr.com/#/photos/58360395@N ... 8/sizes/m/
My life my Game!
Thebelfry

Postby MotoX on Sat 15 Jan 2011, 23:59

Får grattulera till inomhusrökningen belfry! Premiären? :)
Eddie Murphy - “In reality, all men are sculptors, constantly chipping away the unwanted parts of their lives trying to create a masterpiece.”
MotoX

Postby Thebelfry on Sun 16 Jan 2011, 05:10

Nej detta var faktiskt på Heaven 23.. Dom har ett ganska stort rökbås där med väldigt fin utsikt över staden.. Har blivit något utav ett stammis ställe för mig nu i vinter :smoking:
My life my Game!
Thebelfry

PreviousNext

Return to Cigarrprat