Vad puffar du idag?

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Vad puffar du idag?

Inläggav roffe_s tis 03 apr 2018, 17:49

Rocky Patel Sun Grown Maduro. Ibland överraskar en gammal bekant och i kväll levererar denna precis vad mina smaklökar suktar efter. Kakao, nöt och en lång eftersmak av brända mandlar. Nice helt enkelt :)

C121A1C3-F7FC-47F0-BB34-CB028D2835C4.jpeg
RP Sun Grown Maduro
C121A1C3-F7FC-47F0-BB34-CB028D2835C4.jpeg (102.05 KiB) Visad 1879 gånger
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Inläggav mikjon ons 04 apr 2018, 20:02

Kvällens
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikjon

Inläggav Daniel P ons 04 apr 2018, 22:29

Whiskyprovning ikväll med Ljungby Whiskysällskap; vertikalprovning på Box destillery: Dálvve (deras vanliga), quercus robur (dubbellagrad på svensk ek), quercus alba (dubbellagrad på amerikansk ek, mycket gott! "virgin oak" skulle den också kunna kallas). Sista två är 0,5l för 799,- vilket är svårsmält pris - men mycket god whisky! Rekommenderas att prova om ni får tillfälle, särskilt sista som var underbart god! :cheers:

Innan whiskyprovningen blev det en Romeo y Julieta cedros de luxe no.2, efter provningen en Por Larrañaga petit corona - och nu tänder jag en A. Fuente gran reserva av pyttelitet format:
Arturo Fuente gran reserva.jpg
Palió for scale...
Arturo Fuente gran reserva.jpg (153.49 KiB) Visad 1778 gånger
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Cooper tor 05 apr 2018, 10:51

Sista cigarren i lådan är alltid svår att ta.

RyJ short Churchill.

Mycket trevlig cigarr. Bild

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
Cooper

Inläggav mikjon tor 05 apr 2018, 18:37

Kvällens
Bild

mikjon

Inläggav Daniel P tor 05 apr 2018, 20:04

Consuegra #17 inköpt 2013. Härligt mjuka smaker av jordighet, kakao och en aning gräddighet till och med. Brinner aningen snett, men inte värre än att det lätt åtgärdas med en lätt touch-up med tändaren.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon fre 06 apr 2018, 20:24

Fredags kvällens
Bild

mikjon

Inläggav mikjon lör 07 apr 2018, 11:42

Cohiba Esplendidos 2003, underbar balans, svepande gräston, lätt honungssötma. Hos Ralph på cubano.se
Bild

mikjon

Inläggav Bowman lör 07 apr 2018, 15:08

En mycket prisvärd perdomo fresco!
Bild
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav f0xen lör 07 apr 2018, 16:37

Bowman skrev:En mycket prisvärd perdomo fresco!

Är det Maduron? Ser fram emot att prova den inom kort också!

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav Bowman lör 07 apr 2018, 17:05

f0xen skrev:
Bowman skrev:En mycket prisvärd perdomo fresco!

Är det Maduron? Ser fram emot att prova den inom kort också!

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Japp, det är det.
Hur är dom andra?
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 07 apr 2018, 17:06

Tänk på att frescon tjänar mycket på lagring, alltså att om man tycker de är lite gräsiga och spretiga i smaken så vänta ett par-tre månader och prova igen, ... och repetera tills de blir bra (max 1-2 år så har de nått sin fulla potential emm) :besserwisser: .
Resultatet är en aning mjukare smak åt kakao-/latte-hållet, alltså mjukare och rundare smak än när de är färska.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 07 apr 2018, 17:44

R & Y Belicoso. Mums, gräddig och en del ceder.Bild

Skickat från min måbajl via Tapatalk
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Vad puffar du idag?

Inläggav Bowman lör 07 apr 2018, 17:57

Daniel P skrev:Tänk på att frescon tjänar mycket på lagring, alltså att om man tycker de är lite gräsiga och spretiga i smaken så vänta ett par-tre månader och prova igen, ... och repetera tills de blir bra (max 1-2 år så har de nått sin fulla potential emm) :besserwisser: .
Resultatet är en aning mjukare smak åt kakao-/latte-hållet, alltså mjukare och rundare smak än när de är färska.

Säkert bra tips.
Mina är ganska ofräna, så helt nöjd faktiskt.
Men min smak/lukt är inte och kommer inte bli i den klassen.
Sen är jag starkt skeptisk till att någon uppfattar dessa ”smaker ”över huvudet taget [emoji6]
Om det inte är smaksatta med smakmedel dvs.

Halstrad mandel, damaskusvanilj, nougat och sockerglaserade äpplen.
Dessa smaker sitter i betraktarens villfarelser. Kan ens sådana smaker transporteras via rök?! Och blir det inte då snarare dofter, vilket allt är iofs då munnen bara känner salt, surt, sött, beskt och kanske umami.
Borde inte då röken även lukta samma?
Luktar mest cigarrrök imho.

Mild, stark, mjuk (gräddig) frän.
Det känner jag och alla andra med skulle jag bedöma.
Kejsarens nya kläder..
[emoji3]
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav roffe_s lör 07 apr 2018, 19:08

Flor de las Antillas. Kakao och nöt. Blir bara bättre och bättre med tiden :)

80F78B8E-0A8B-4E93-831E-E3C2F59F59D9.jpeg
Flor de las Antillas
80F78B8E-0A8B-4E93-831E-E3C2F59F59D9.jpeg (80.31 KiB) Visad 1545 gånger
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Inläggav Daniel P lör 07 apr 2018, 21:13

Bowman skrev:Sen är jag starkt skeptisk till att någon uppfattar dessa ”smaker ”över huvudet taget [emoji6]

Jag hör dig, och det är mer en iaktagelse av smaker/dofter av vartåt det lutar snarare än att det smakar exakt så. Smak och doft är nära besläktat, och smak är rent konkrent bara sött, salt, surt, basiskt och umami om jag minns rätt - resten är rent faktiskt dofter. "Smaken" kommer från doften i praktiken.

Prova att hålla för näsan samtidigt som man smakar på något. Bra exempel är en blandning av socker och kanel så känner man inte något annat än sött - förens man släpper näsan så plötsligt "smakar" det kanel. Magiskt, men det är ett faktum. Prova :!: :poke:

De smaker jag känner, precis som alla andra, är erfarenheter och preferenser som ger de små nyanserna som andra kan förkasta eller tycka helt olika. Det är naturligt och inget man ska föringa - det är naturligt då alla omöjligen kan känna exakt samma sak. Allt är relativt, vilket gör det så svårt att sätta ord till. Jag försöker sätta ord till smakerna på ett sätt som jag själv upplever det, men så klart ingen garanti att andra känner samma ändå. Det jag finner är baserat på erfarenheter och inte alls faktiska data. Jag känner själv igen vissa smaker, och ibland är det olika beroende på situation. Det enda som är genomgående är att det mina smakupplevelser, och vad andra känner är en helt annan historia. Känner man inte det, fine - det kan jag inte styra, men det jag känner försöker jag beskriva. Ibland till glädje/nytta för andra, medans ibland (som nu) upplevs det som blaha och bara konstigt. Det är inget jag kan utvärdera - bara konstatera att det skiljer från person till person vad man relaterar till. Fortsätt att njuta och försök sätt ord till vad du känner för smaker, det är intressant!

Här har jag puffat en Drew Estate, oklart vilken modell men ca 5½" gånger 20 i gauge eller nåt. Trevlig cigarr, särskilt efter mat då det var en madurotyp (dvs åt choklad-hållet och ganska tydlig styrka), sedan en Por Larrañaga monte-carlo ... och är just på gång att snoppa och tända en Romeo y Julieta av något kraftigare storlek (typ 5" gånger 20) som jag vann vid SH@L#10 dart-turnering. Tack till den som bidrog till potten med just denna cigarr :buga:

Edit: Mycket god och bra brandkvalitet! :nickar: :smoking:

Edit kl 21:53: Den här kommer du kanske ogilla då Bowman, men iaf kan jag inte låta bli att styrka mitt förtroende med några tusen procent ;) från tiden då jag var väldigt aktiv recensent av cigarrer; en bekräftelse från numera avsomnade Stockholmsklubben 08 Bolmers:
Årets Bolmarerecensent 2007.jpg
Årets Bolmarerecensent 2007.jpg (73.9 KiB) Visad 1571 gånger
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 07 apr 2018, 21:47

Bolivar Belicoso. Grymt bra. Citrus, ceder, tobak.....
Grym skillnad mot Royal Corona (Dock ej lika välrullad). Tack för input Coj o Daniel. Bild

Skickat från min måbajl via Tapatalk
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Bowman lör 07 apr 2018, 22:01

Daniel P skrev:
Bowman skrev:Sen är jag starkt skeptisk till att någon uppfattar dessa ”smaker ”över huvudet taget [emoji6]

Jag hör dig, och det är mer en iaktagelse av smaker/dofter av vartåt det lutar snarare än att det smakar exakt så. Smak och doft är nära besläktat, och smak är rent konkrent bara sött, salt, surt, basiskt och umami om jag minns rätt - resten är rent faktiskt dofter. "Smaken" kommer från doften i praktiken.

Prova att hålla för näsan samtidigt som man smakar på något. Bra exempel är en blandning av socker och kanel så känner man inte något annat än sött - förens man släpper näsan så plötsligt "smakar" det kanel. Magiskt, men det är ett faktum. Prova :!: :poke:

De smaker jag känner, precis som alla andra, är erfarenheter och preferenser som ger de små nyanserna som andra kan förkasta eller tycka helt olika. Det är naturligt och inget man ska föringa - det är naturligt då alla omöjligen kan känna exakt samma sak. Allt är relativt, vilket gör det så svårt att sätta ord till. Jag försöker sätta ord till smakerna på ett sätt som jag själv upplever det, men så klart ingen garanti att andra känner samma ändå. Det jag finner är baserat på erfarenheter och inte alls faktiska data. Jag känner själv igen vissa smaker, och ibland är det olika beroende på situation. Det enda som är genomgående är att det mina smakupplevelser, och vad andra känner är en helt annan historia. Känner man inte det, fine - det kan jag inte styra, men det jag känner försöker jag beskriva. Ibland till glädje/nytta för andra, medans ibland (som nu) upplevs det som blaha och bara konstigt. Det är inget jag kan utvärdera - bara konstatera att det skiljer från person till person vad man relaterar till. Fortsätt att njuta och försök sätt ord till vad du känner för smaker, det är intressant!

Här har jag puffat en Drew Estate, oklart vilken modell men ca 5½" gånger 20 i gauge eller nåt. Trevlig cigarr, särskilt efter mat då det var en madurotyp (dvs åt choklad-hållet och ganska tydlig styrka), sedan en Por Larrañaga monte-carlo ... och är just på gång att snoppa och tända en Romeo y Julieta av något kraftigare storlek (typ 5" gånger 20) som jag vann vid SH@L#10 dart-turnering. Tack till den som bidrog till potten med just denna cigarr :buga:

Edit: Mycket god och bra brandkvalitet! :nickar: :smoking:

Edit kl 21:53: Den här kommer du kanske ogilla då Bowman, men iaf kan jag inte låta bli att styrka mitt förtroende med några tusen procent ;) från tiden då jag var väldigt aktiv recensent av cigarrer; en bekräftelse från numera avsomnade Stockholmsklubben 08 Bolmers:
Årets Bolmarerecensent 2007.jpg

Väl talat(skrivet)
Tror vi förstår varann :)
Som du förstår är jag en pragmatisk faktaperson. ;)

Priset är fint såklart, och alldeles säkert helt rätt utdelat, men det betyder inte att du/man kan smaka eller att smakerna faktiskt finns.
Bara att du/man kan berätta vad du/man upplever på ett fint sätt.
:)
I all välmening såklart!
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 07 apr 2018, 22:19

@Bowman: Tack för cred och förstår precis hur du menar :kram:

RyJ:an har just lagts i askfatet och en Por Larrañaga petit corona tänts.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon sön 08 apr 2018, 12:41

Njuter i solen
Bild

mikjon

Inläggav andrej sön 08 apr 2018, 12:43

Bild

Vilken dag! Paus i trädgårdsarbetet med Bolivar Belicosos Finos.
andrej

Inläggav Hartman sön 08 apr 2018, 12:55

Fick en fake (åtminstone tror jag det) Cohiba av en vän. Dock helt ok i smak och konstruktion. Gördeln är dock blek, snedskuren och dåligt påsatt. Bild

Användarvisningsbild
Hartman

Vad puffar du idag?

Inläggav Bowman sön 08 apr 2018, 13:31

Ännu perdomo efter lite bilvård,
Smakar tobak! :)
Bild
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav COJ sön 08 apr 2018, 18:37

Äntligen lite vettigt väder, idag har det blivit två cigarrer, först en Por Larranaga Panetelas från 2005, en förbluffande god cigarr för att vara en short-filler, ganska mild med toner av rostade kaffebönor och kakao och en lätt gräsighet. Inte mycket till komplexitet, om man inte räknar att den blev besk på slutet! :hamra-i-huvudet:

Sen blev det en Ramon Allones Small Club Coronas från 2011, en favorit för de korta stunderna!
Ljusa trätoner, kakao och vanilj i starten, sen kommer det mer och mer kryddor och peppar.
Röken tjock som gräddsås, lite så man får lust att tugga! :smoking:

20180408_RASCC_s.jpg
20180408_RASCC_s.jpg (96.79 KiB) Visad 1484 gånger
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Primus sön 08 apr 2018, 20:25

Det skönt varma vårvädret behövde firas med en cigarr. Jag plockade en Rocky Patel Edge Lite ur humidoren och fick en kryddig och god rökstund med smak av nötter och lite vanilj. Cigarren var av varianten Toro och räckte till gott och väl 45 minuters puffande i kombination med läsning.
Användarvisningsbild
Primus

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat