Vad puffar du idag?

Allt om, till och kring cigarrer

Vad puffar du idag?

Inläggav Bowman mån 19 mar 2018, 20:22

CaptaiN-MiFFo skrev:
Daniel P skrev:
CaptaiN-MiFFo skrev:... en Partagas d6 som jag har som singel.

Jädrar vad smaklös D6, så här i inledningen, bara lätt peppar....
D4 är ingen höjdare tycker inte jag heller, den är tunn och bara lite peppar - det finns inte några riktiga smaker i den, så jag håller med. Har tänt en D4 här nu och den har desto mer, faktiskt stor skillnad - men fortfarande bara medelstor kropp (smakmängd), men iaf lite mer kakao i den än D6.

Jag hade förväntat mig nått åt D4. Jätteförvånad faktiskt. Bokstavligt talat pengar upp i rök........

Fast det är det ju alltid, pengar upp i rök dvs. [emoji3]

Puffade vegueros mañanitas härom dagen förövrigt.
Lika fin som jag kom ihåg den. [emoji106]
Användarvisningsbild
Bowman

Re: Vad puffar du idag?

Inläggav Daniel P mån 19 mar 2018, 21:22

Montecristo extravagansa här ikväll, inte modell på cigarr utan märket alltså. Beställde edmundo och media corona för framtida stunder under våren - och puffade en Montecristo no.4 nyss. Ska fortsätta med en Montecristo tubos från october -07. Köpte loss drygt en låda efter SmCS 10-årsjubileumet i torsdags - så på kvällens tema för mig så blir det pricken över i:et. :smoking:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P tis 20 mar 2018, 20:41

Ikväll en Romeo y Julieta exhibition no.4 -06 som just tänts, och efter den en planerad Por Larrañaga petit corona rullad max 2-3 år tillbaks.

2018-03-20-PLPC_o_RyJ_exhibition_no4.jpg
2018-03-20-PLPC_o_RyJ_exhibition_no4.jpg (65.01 KiB) Visad 1751 gånger

Det här är verkligen gott. Njuter för fullt! :nickar:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon ons 21 mar 2018, 18:38

Dagens goding
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikjon

Inläggav Plöjarn ons 21 mar 2018, 21:56

Idag provar jag en tämligen opretentiös cigarr: Casa de Garcia robusto maduro. En bundlecigarr för sisådär 25 kr. Tackar Bowman som skickade lite prover till mig.

Genomgående tunn, men skarp rök. Kan hitta lite smaker av skogsbär och lite nötter. Men var är tobakssmaken? Tyvärr inte en cigarr i min smak.
Plöjarn

Inläggav Bowman tor 22 mar 2018, 08:35

Plöjarn skrev:Idag provar jag en tämligen opretentiös cigarr: Casa de Garcia robusto maduro. En bundlecigarr för sisådär 25 kr. Tackar Bowman som skickade lite prover till mig.

Genomgående tunn, men skarp rök. Kan hitta lite smaker av skogsbär och lite nötter. Men var är tobakssmaken? Tyvärr inte en cigarr i min smak.

Där ser man.
Det är väldigt subjektivt det där med smak/lukt.
Jag tycker det är en mycket prisvärd vardagscigarr :)
Vi får se vad du tycker om perdomon :)
Den är mer smakrik i alla fall.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 23 mar 2018, 17:06

Ääääääntligen Fredag. Rom o Rökverk. Private Stock. Lovande inledning.... Trevlig Helg.Bild

Skickat från min måbajl via Tapatalk
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ fre 23 mar 2018, 17:23

Äntligen, första dagen det varit väder så man kunde ta en liten cigarr efter jobbet! :smoking:
Blev, som vanligt kan man nästan säga, en Le Hoyo du Maire, just denna från 08/99.
Jag har puffat ohyggligt många av dessa, en outstanding cigarr i minsta storleken.

cigarr_23-3_s.jpg
cigarr_23-3_s.jpg (142.89 KiB) Visad 1617 gånger
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 23 mar 2018, 17:26

COJ skrev:Äntligen, första dagen det varit väder så man kunde ta en liten cigarr efter jobbet! :smoking:
Blev, som vanligt kan man nästan säga, en Le Hoyo du Maire, just denna från 08/99.
Jag har puffat ohyggligt många av dessa, en outstanding cigarr i minsta storleken.

cigarr_23-3_s.jpg
Måste ju ta dig på orden och prova denna. Var får man fått på dessa, lagrade?

Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ fre 23 mar 2018, 17:34

CaptaiN-MiFFo skrev:
COJ skrev:Äntligen, första dagen det varit väder så man kunde ta en liten cigarr efter jobbet! :smoking:

cigarr_23-3_s.jpg
Måste ju ta dig på orden och prova denna. Var får man fått på dessa, lagrade?

Tyvärr, de är nog nästan omöjliga att hitta längre, men för inte så länge sen, så det är säkert 10 år nu, så hade General Agenten för Schweiz utförsäljning av dem då cigarrer från åren 99-01 hade så dåligt rykte. Då handlade jag på mig och har köpt på mig alla jag hittat senare...totalt nästan 90 låder genom åren! :smoking:
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 23 mar 2018, 19:32

Respekt :buga:
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav mikjon fre 23 mar 2018, 19:35

Mycket trevlig Trinidad La Trova hos Ralph på Cubano.seBild

Skickat från min iPad med Tapatalk
mikjon

Inläggav COJ fre 23 mar 2018, 19:40

CaptaiN-MiFFo skrev:Respekt :buga:

Eller dålig karaktär! :hamra-i-huvudet:
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P fre 23 mar 2018, 19:54

COJ: All in är inte fel ibland, vet hur det känns när man hittat något man gillar *host*bolivartubosno2-06*host*

Här slutade jag tidigt från jobbet för att hinna med min dagliga träning och lite pyssel innan jag äntligen nu slagit mig ner på balkongen och ska tända ett par goda cigarrer (en i taget, sitt ner igen :reta: :salut: ).
Tänkte en kniv att ta bort gördeln på när den blir ivägen (nästan alltid i mitt fall) vore bra att ha inom räckhåll också, och gärna så spetsig som möjligt, så valde min Stedemon C05 (fällknivsversion av en 'ge-hit-pengarna-kniv'-design).

Cigarrmässigt något med lite tjocklek, så följande blev valen:
    • Drew Estate dirty rat
    • Viking cigar nordic warrior (skön gördel i metall, heavy metal :headbang: )
2018-03-23-Cigars'n'knife.jpg
2018-03-23-Cigars'n'knife.jpg (190.51 KiB) Visad 1597 gånger

Edit: Snoppade nordic warrior först, men täckbladet lossnade så jag har fått limma tillbaks det igen med cigarrlim - så medans den torkar (celulosa) så snoppade jag och tände dirty rat istället. Stor kropp och matchande styrka. :vissla-oskyldigt:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav COJ fre 23 mar 2018, 20:03

Daniel P skrev:COJ: All in är inte fel ibland, vet hur det känns när man hittat något man gillar *host*bolivartubosno2-06*host*

All in eller inte...en era som är över är jag rädd, testat nyare Le Hoyo de Maire utan att hitta det jag sökte och de är dessutom rätt dyra, iallafall i förhållande till storleken.
De kommer att vara saknade! :fortvivlad:
COJ

Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav f0xen lör 24 mar 2018, 11:29

Perdomo Fresco Sungrown. Ganska mild, passar fint såhär på förmiddagen :)Bild

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav Daniel P lör 24 mar 2018, 16:12

f0xen skrev:Perdomo Fresco Sungrown.

Min erfarenhet är att de tjänar mycket på lagring, troligen väldigt lite tids lagring innan de går ut på försäljning. Om du har tålamod så prova dem vid 4 tillfällen över ett år från samma bundle (om de är färska alltså) så märker du skillnaden till det bättre efter hand.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P lör 24 mar 2018, 18:16

Lördagsgodis framlagt, varav den översta är första ur lådan;
    Por Larrañaga montecarlo (från 2012)
    Partagas serie d no.4 (från 2015)
    Romeo y Julieta cedros de luxe no.2 (från 2016)

12, 15 och 16.jpg
12, 15 och 16.jpg (166.92 KiB) Visad 1519 gånger

Trevlig lördag allihop!
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav f0xen lör 24 mar 2018, 19:01

Daniel P skrev:
f0xen skrev:Perdomo Fresco Sungrown.

Min erfarenhet är att de tjänar mycket på lagring, troligen väldigt lite tids lagring innan de går ut på försäljning. Om du har tålamod så prova dem vid 4 tillfällen över ett år från samma bundle (om de är färska alltså) så märker du skillnaden till det bättre efter hand.
Hade bara en, så har inte några att lagra. Men om dom blir bättre kan jag tänka mig att köpa några stycken och låta dom ligga ett år eller så, ganska billiga cigarrer ändå.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav Daniel P lör 24 mar 2018, 20:38

De flesta cigarrer är lagrade minst 1 år på fabrik just för att de tjänar så mycket första tiden på lagring, och så klart för att färska cigarrer kan lukta en hel del stall - särskilt maduro.

Här bryter jag in efter första två från bilen ovan, innan jag tänder RyJ cedros de luxe no.2, med en annan prisvärd cigarr: Royal Danish bundleking. Rekommenderas för sin prisvärdhet och goda smaker. Ganska stark, men likt fresco så blir den nog bättre med lagring. Den jag har nu är snart ett år, men styrkan är fortfarande lika stor som kroppen (smakmängden). Brinner bra, har bra drag och är välkonstruerad så den har ett bra drag också. Mörk choklad och en sötma som är trevlig. Inte speciellt komplex, men bra cigarr på alla sätt för övrigt.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 24 mar 2018, 20:44

Hemrullat med kubansk tobak.
Bild

Bild

Trevligt inslag på krogen.

Bild

Riktigt bra. http://www.caralabalet.se/

Bild
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav roffe_s lör 24 mar 2018, 21:40

Oj. Ibland är livet inte så uselt, särskilt inte efter blåmusslor med bacon kokta i vitt vin serverat tillsammans med en skvätt Gustave Lorentz. I denna stund av imaginärt gryningsljus vid horisonten filosoferar jag precis om det är läge för en liten Partagas Shorts eller om jag ska nöja mig med dagens tidigare lilla event.

De senaste dagarna har jag, efter en tid med mindre kubaner, ägnat mig åt ett par cigarrer av av något större facon från övriga världen - Punch Gran Puro och Brick House i Churchill-storlek tidigare idag. Punchen är i mitt tycke prisvärd och hyfsat komplex med nöt, trä och tobak i smakbilden - men en av de absolut mest prisvärda cigarrer jag hittar måste vara Brick House. Det absolut första som slår en när det gäller doft och kalldrag - kakao! Känner man inte doften av kakao eller mörk choklad måste det vara fel på sinnena - Era eller mina :) Rökupplevelsen är solid, vi talar inte om en över hövan komplex cigarr men temat är att det finns en överton av jordnötssmör eller lönnsirap i eftersmaken bland tobak och lite ljusare träslag. Sötman finns där hela tiden, möjligen med lite mer florala eller syrliga inslag mot slutet.

Så vill Ni ha ett tips på en väldigt prisvärd cigarrupplevelse som hamnar nog Brick House på pallen i min lilla tävling. En kompletterande upplysning är att mina lådor legat ca 1 år här hemma nu och den tidigare upplevda ladugårds- eller ammoniaktonen som jag tror mig förstå är karaktäristiskt för en ung cigarr nu nästan är försvunnen från rökdoften och finns inte att finna i smakbilden.

Coolt kapten - verkligen! Hoppas den smakade förträffligt :smoking:

Ha en fin kväll :)

E44063D7-D533-420D-9CC3-1DD4237BD21E.jpeg
Brick House Churchill
E44063D7-D533-420D-9CC3-1DD4237BD21E.jpeg (118.11 KiB) Visad 1485 gånger

7239023A-5861-4FF1-9671-322D77F188EA.jpeg
Punch Gran Puro Toro
7239023A-5861-4FF1-9671-322D77F188EA.jpeg (140.87 KiB) Visad 1485 gånger
Senast redigerad av roffe_s sön 25 mar 2018, 09:35, redigerad totalt 1 gång.
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Inläggav Daniel P sön 25 mar 2018, 00:52

Verkligen fin cigarr där CaptaiN-MiFFo, ser minst sagt väkonstruerad ut :!: Bra jobbat! :kram:

roffe_s: Wow, beskrivningen får det att vattnas i munnen, och kudos för beskrivningen i sig. Snyggt! :kram:

Här försöker jag prova mer smakupplevelser än vanliga valen, ... och fann en oöppnad bundle med Consuegra #17 maduro jag köpt i september 2013, så 4½ års lagring på egen hand inför dagens första test (många bundles har gått åt genom åren, tro mig, men denna har legat extremt länge). Här ser ni gulnandet på cellofanet som bevis på att den legat flera år:
2013-09.jpg
2013-09.jpg (75.55 KiB) Visad 1472 gånger

Edit: Första puffarna... wow! Mörk choklad, russin och en del gräddig chokladtårta. Det är något speciellt att ha egenlagrade cigarrer, och då det är Consuegras (som jag puffat hur många bundles av som helst genom åren) så är det extremt häftigt, ... och en omage till historien både för mig och andra här på forumet från tiden då Consuegras var på allas läppar (mitten på 00-talet). Ska se om jag inte kan hitta någon gammal tråd på gamla forumet om dessa... :ugeek: :did-i-say-that:

Edit 2 kl 00:01: Jodå, här har jag noterat ett par Consuegra-nummer 2007 :sefakta: : http://www.carlscorona.com/forum/ShowMe ... p?ID=46218

Edit 3 kl 00:05: En tråd från gamla forumet där jag länkar till mina kommentarer och betyg (vägrade kalla dem recensioner redan då) om #25, #30 och #72 :sefakta: : http://www.carlscorona.com/forum/ShowMe ... p?ID=39525
Hoppas och tror fler finner detta mycket intressant :!: :geek:

Fotnot: Jösses vad tiden går :!: :reading: (Vilka som säljer Consuegra? LL, https://lynncigars.net)

Rescenserade just #17 maduro via polarcigar.se (numera vilande firma) enligt följande:
Röktid: 45-70 minuter
Kommentar: Täckbladet är lite ojämnt i färgen och gördeln matchar ungefär täckbladets madurobruna färg. Smaker av mörk choklad, nötter och vitpeppar. Efter ett tag kommer även lite torkade frukter, och mandel fram, t.o.m. lite gräddighet. Medium i kropp och mild till medium i styrka. Cigarren brinner rakt och lämnar en homogent vit aska som påminner lite om barken på en björk - slät och fin med någon enstaka svart ådring. Askan hänger kvar bra, trots en liten smulig tendens. Cigarren har bra drag och har en medel kropp och styrka.
Betyg: Plus för komplexitet. Inget minus. Jag ger denna cigarr sjua av nio möjliga.

Då, 2005, kostade en bundle $23, nu $50... Inflation? I don't think so... :evil:

Extra bonusinformation:

Matchande format som troliga alternativ till vad denna egentligen är seconds av (för Consuegras är just seconds):
* Excalibur III (6x50)
* Hoyo de Monterrey Governors (6.12x50)
* Hoyo de Monterrey No. 50 Exquisito (6.00x50) [Ljusare och grövre än consuegra-exemplaren]
* Punch Pitas (6.12x48)
* Punch Windsor Deluxe (N) (6.00x48)
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Bowman sön 25 mar 2018, 12:54

Inga nöttoner från en mandel som är svagt rostad över cederträ och lönnbark. Ej heller förnimmelser av ekologiska körsbär plockade 4 timmar innan soluppgången på Korsika 2011.
Men väl en trevlig kompanjon vid biltvätten.
Quiteros pantelas..

Bild
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav CaptaiN-MiFFo sön 25 mar 2018, 13:23

Kul med engagemang i tråden [emoji16]

Nu åkte smokern fram för lite barbeque i kväll. Testar en rek från Bowman. Funkar helt ok. Massor med ceder.Bild

Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat