Vad puffar du idag?

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Vad puffar du idag?

Inläggav f0xen fre 02 mar 2018, 16:43

CaptaiN-MiFFo skrev:Bästa budgetrökat ever. JLP Cazzadores .

From my MåbilPhåne.

Hur lång röktid var det ungefär på den?
Funderar på en sån till ikväll med om det inte är allt för kallt då.
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav Daniel P fre 02 mar 2018, 19:57

Gjorde anteckningar 2010 om den medans Polarcigar.se var aktiva i cigarrsvängen (numera vilande firma, COJ, jag o en till var recensenter för dem). Här är mina anteckningar från då (tidigare opublicerade om just Cazadores):

Facon: Längd 153 mm, diameter 17,07 mm.
Röktid: 50-70 minuter.

Kommentar: Täckbladet är ojämnt i färgen, som efter rullningen på nåt sätt - och en del markerade vener. Smak av russin och vitpeppar från start, men så kommer mer fruktighet och mandel. Draget är bra. Brinner hyfsat rakt och lämnar en grå aska som är lite svartare inuti och hänger kvar sådär pga lite snedbrand. God cigarr, men blommar inte ut i smakerna. Medel i kropp och styrka.

Betyg: Inga speciella plus. Litet minus för konstruktionen. En trots allt god cigarr som får en sexa av nio möjliga.

Själv är jag nyss hemkommen efter årsmöte med personalklubben på jobbet (jag är revisor), så nu är balkongen på uppvärmning så jag också får tända något. Efter årsmötet hölls en chokladprovning. Jag var nyfiken, men det var dessvärre inte så intressant med choklad som jag hade hoppats. Cigarrer är roligare! :tummenupp:
Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P fre 02 mar 2018, 21:00

Okej, back on track; dvs slagit mig ner på balkongen som äntligen håller vettig rumstemperatur. Halvvägs redan genom en Partagas serie D no.4 från 2015. Lagt fram en Por Larrañaga petit corona som kommer följa upp den här aningen starkare cigarren.
I glaset är det Nikka from the barrel, med liten skvätt vatten i då den håller 51,4% annars. Avkopplande och gott.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 02 mar 2018, 21:05

Daniel P skrev:Gjorde anteckningar 2010 om den medans Polarcigar.se var aktiva i cigarrsvängen (numera vilande firma, COJ, jag o en till var recensenter för dem). Här är mina anteckningar från då (tidigare opublicerade om just Cazadores):

Facon: Längd 153 mm, diameter 17,07 mm.
Röktid: 50-70 minuter.

Kommentar: Täckbladet är ojämnt i färgen, som efter rullningen på nåt sätt - och en del markerade vener. Smak av russin och vitpeppar från start, men så kommer mer fruktighet och mandel. Draget är bra. Brinner hyfsat rakt och lämnar en grå aska som är lite svartare inuti och hänger kvar sådär pga lite snedbrand. God cigarr, men blommar inte ut i smakerna. Medel i kropp och styrka.

Betyg: Inga speciella plus. Litet minus för konstruktionen. En trots allt god cigarr som får en sexa av nio möjliga.

Själv är jag nyss hemkommen efter årsmöte med personalklubben på jobbet (jag är revisor), så nu är balkongen på uppvärmning så jag också får tända något. Efter årsmötet hölls en chokladprovning. Jag var nyfiken, men det var dessvärre inte så intressant med choklad som jag hade hoppats. Cigarrer är roligare! :tummenupp:

Riktigt bra beskrivning Daniel. Tack. Min låda är från 2014, och jag tycker den faktiskt blommar ut rejält mot slutet. Så några tiondelars mer plus från min sida. Konstruktionen är helt ok. Kör dessa med punch då kappan kan vara lite spröd.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav f0xen fre 02 mar 2018, 23:28

Tack för recensionen Daniel, ser fram emot att prova den!
Ikväll vek jag mig för kylan och stannade inne, till nästa vintersäsong ska det inhandlas en infravärmare.

Vi spekulerar lite på att flytta till ett nytt hus, ska på visning om en vecka.
Av en händelse finns där en isolerad gäststuga, med lite övertalning kan den i så fall kanske få bli rökstuga istället (sannolikt blir det inte så, men drömma får man ju).

Hoppas iaf att detta är det sista vintern har att komma med och att det snart blir lite varmare.
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav mikjon lör 03 mar 2018, 15:27

Kvällens cigarr
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikjon

Inläggav roffe_s lör 03 mar 2018, 17:45

Vanligen skriver vi ju om en cigarrstund som en belöning för en lyckad insats på jobbet, under fritiden eller i samband med ett trevligt minne. Nåja, men funkar cigarren som sällskap och distraktion under en stunds eftertanke och kontemplation efter en riktig skitdag?

Jag påstår det :besserwisser: I går deltog jag i en förkrossande begravning av dottern till några vänner, tillika en av min egna dotters allra bästa barndomskamrater. Medan dottern och min bättre hälft deltog i minnesstunden ringde min telefon och då visade det sig att vår åttamånadersvalp brutit vänster framben under en promenad på isen. Så snabbt in till närmaste veterinär, organisera hämtning av fru och dotter, då kommer även grabben till veterinären för att hjälpa till. När jag kommer ut på röntgen åker grabben och dottern hemåt och naturligtvis smäller det på parkeringen utanför med onödiga plåt- och plastskador som konsekvens.

Jo, medan jag väntade på besked från veterinären i går kväll smakade en Upman Half Corona bra.

Tyvärr är benbrottet inte av den enklare sorten så nu har jag en drogad, trebent liten Bedlington kring benen i avvaktan på op på måndag. Jag har en känsla av att det blir en cigarr även i kväll. En stor och stark rackare...
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Inläggav Daniel P lör 03 mar 2018, 20:00

Beklagar roffe_s, du är både värd cigarren och har helt rätt i att en cigarr också är tid för eftertanke och kontemplation. Den mobila lägerelden.
Man lär sig uppskatta de omkring sig när man ser och inser att inget varar för evigt. Motgångar är lärdomar också, så inget ont utan det för något gott med sig. Ta väl hand om de dina.

Puffar en Partagas short. Trots att den har ett par år på nacken så är den långt från mild. God ändå. Starka cigarrer har lyxen att också kunna ha stor kropp. Inte alltid, men oftast - och denna har det.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P lör 03 mar 2018, 22:26

San Cristobal de la Habana el principe, sista ur lådan märkt februari 2015. Lite väl korta för min smak, särskilt då det är väldigt goda :!: Men får väl köpa fler och längre utgåvor. Ekonomin säger nej, men smaklökarna säger KÖR! :hamra-i-huvudet:
(En Bolivar petit corona passerade innan också, vilket inte gjorde det lättare för ekonomin :cry: :geek: ).
Dryck till (omg, det här visar bara på min jobbiga ekonomiska sits :galen: , jag som ironiskt nog finner programmet Lyxfällan roande... :race: :lmao2: ): Ardbeg AN OA och Ardbeg Corryvreckan. Skyller på att det är lördag och så får jag leva med att kontot inte gillar mina intressen framöver :meh:

(Tur jag bara har billiga intressen i övrigt som bilar, golf och knivar... :tummenupp: )
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 03 mar 2018, 23:33

roffe_s skrev:Vanligen skriver vi ju om en cigarrstund som en belöning för en lyckad insats på jobbet, under fritiden eller i samband med ett trevligt minne. Nåja, men funkar cigarren som sällskap och distraktion under en stunds eftertanke och kontemplation efter en riktig skitdag?

Jag påstår det :besserwisser: I går deltog jag i en förkrossande begravning av dottern till några vänner, tillika en av min egna dotters allra bästa barndomskamrater. Medan dottern och min bättre hälft deltog i minnesstunden ringde min telefon och då visade det sig att vår åttamånadersvalp brutit vänster framben under en promenad på isen. Så snabbt in till närmaste veterinär, organisera hämtning av fru och dotter, då kommer även grabben till veterinären för att hjälpa till. När jag kommer ut på röntgen åker grabben och dottern hemåt och naturligtvis smäller det på parkeringen utanför med onödiga plåt- och plastskador som konsekvens.

Jo, medan jag väntade på besked från veterinären i går kväll smakade en Upman Half Corona bra.

Tyvärr är benbrottet inte av den enklare sorten så nu har jag en drogad, trebent liten Bedlington kring benen i avvaktan på op på måndag. Jag har en känsla av att det blir en cigarr även i kväll. En stor och stark rackare...
Oj. Ja, livet kommer ikapp en med ojämna mellanrum. Sitter själv o puffar i mörkret o hämtar andan efter en helvetisk vecka på liv o död för en mycket nära ung familjemedlem. Fy fan för missbruk.

Staten lägger krut på att momsbelägga kinapaket för Svenssons, men knark och vapen väller in i landet.....

Vilken nätdrog som helst ett musklick bort.

Ursäkt för OT.

From my MåbilPhåne.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Magnum 660 sön 04 mar 2018, 08:13

Fyfan för dom onda jävlar som säljer nätdroger..Jag önskar att din familjemedlem, CaptaiN-MiFFo, lyckas lämna skiten/droger. Jag har en nära bekant som gick bort av en nätdrog, så det kokar ju när man tänker på skiten..

Hellre tar jag mig en cigarr.
Magnum 660

Inläggav f0xen sön 04 mar 2018, 11:03

Blev en Perdomo Reserve 10th Anniversary Puritos Noir igår kväll.

Tyvärr ingen angenäm rökstund.

Jag märkte från början att cigarren tog mycket längre tid än vanligt att tända.
Täckbladet brann väldigt dåligt, medans fillern brann som den skulle.
Efter ca 40 minuter var jag väl halvvägs in i cigarren, vilket jag gissar är ganska lång tid för en så pass liten cigarr.

Vet inte riktigt vad det var som orsakade dessa problem.
Kör med Heartfealt Beads i plastidorn och har inte haft liknande problem med andra cigarrer.

Någon som råkat ut för något liknande och har några tips?
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav mikjon sön 04 mar 2018, 15:04

Kvällens goding
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikjon

Inläggav Bowman sön 04 mar 2018, 16:59

CaptaiN-MiFFo skrev:Bästa budgetrökat ever. JLP Cazzadores . Bild

From my MåbilPhåne.

Indeed.
En riktigt trevlig pinne!
Bild
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav CaptaiN-MiFFo sön 04 mar 2018, 18:07

Steffodags. Blev lite besviken när jag spräckte lådan. Men nu ett halvår senare så är den riktigt bra.Bild

From my MåbilPhåne.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav CaptaiN-MiFFo sön 04 mar 2018, 18:10

Magnum 660 skrev:Fyfan för dom onda jävlar som säljer nätdroger..Jag önskar att din familjemedlem, CaptaiN-MiFFo, lyckas lämna skiten/droger. Jag har en nära bekant som gick bort av en nätdrog, så det kokar ju när man tänker på skiten..

Hellre tar jag mig en cigarr.
Tack Magnum. Man får ta en dag i taget.

From my MåbilPhåne.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Brede sön 04 mar 2018, 18:45

Kveldens cigarr ble en Montecristo Open junior. Mild, enkel og vellsmakende.

Ble parret med en Wongraven Alleanza Langhe Rosso.
Dette er en rødvin, produsert i Italia av Sigurd Wongraven lead singer i det norske heavy metal bandet Satyricon.

En utrolig god rødvin jeg kan gjerne anbefale.
Litt usikker pp om den lar seg kjøpe i Sverige men om noen finner den ville jeg prøvd!Bild

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
"If I cannot smoke in heaven, then I shall not go"
Mark Twain
Användarvisningsbild
Brede

Inläggav Plöjarn sön 04 mar 2018, 20:04

Avslutade söndagsmiddagen med en Cohiba short.

Har som nybörjare och fattig student provat mig igenom stora delar av budgetsortimentet och till slut landat i att jag hellre avnjuter en sån här liten minicigarr/cigarill med riktigt bra tobak än sitter och puffar på en smaklös jättecigarr i en timme. Även om nöjet är kort så är det mer tillfredställande på något sätt. Cohiba short har blivit en favorit. Krämig och mild, men smakrik. Mycket rök trots det lilla formatet. För 15:-/st tycker jag de är oerhört prisvärda.
Plöjarn

Inläggav Cooper mån 05 mar 2018, 12:12

Idag kom snön även till Helsingborg.
Simon says: skotta!Bild

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
Cooper

Inläggav Cooper tis 06 mar 2018, 10:52

Idag känns det att våren är i annalkande. Snön från igår smälter så man hör det, solen ger värme i ansiktet, varma hörnan i trädgården är just nu ett fantastiskt ställe tillsammans med kaffe och en Arturo Fuente Hemingway Signature.Bild

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
Cooper

Vad puffar du idag?

Inläggav Bowman tis 06 mar 2018, 17:17

Ja riktigt behagligt.
Smutt att jobba lite hemifrån, då kan man ta sig en garre ganska tidigt i hop med ”snöskottningen”
Idag fick det bli en doldis i plastidoren.
En budgetpinne, men kommer inte ihåg riktigt vad dom kostade.
Casa de garcia.

Positivt överraskad. Hade inget minne av smaken sen innan.
Men väldigt trevlig. Brinner fint, bolmar härligt, inga fräna toner. Bara gräddigt och gott! Ganska mild i styrkan.
Kan rekommendera den till er som inte bara röker premium utan uppskattar att hitta prisvärda guldkorn!

Bild
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P tis 06 mar 2018, 22:38

Kvällens första pinne var en Montecristo no.4 med dåligt drag, vilket innebar att smakerna inte kom fram alls. Bara seg och tråkig. Ur samma låda har jag funnit jättebra exemplar som smakat utmärkt - så draget är jätteviktigt och på handrullade cigarrer så skiljer det sig lite hela tiden. Sällan det är så dåligt som just detta exemplar måste jag poängtera.
Tände en Por Larrañaga petit corona som uppföljning med jättebra drag och mycket goda smaker. Det gläder mig så klart extra mycket då det blev lite revansch.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav roffe_s ons 07 mar 2018, 12:39

Jobbar hemifrån med vård av trebent valp som förmildrande (och distraherande) inslag och passar på att avnjuta en Cohiba Siglo III med något år på nacken. Som vanligt en trevlig upplevelse med inslag av krämighet, nöt och ljusa trätoner. Lite tekaraktär i eftersmaken trots en underliggande sötma i smakbilden.

Och ja - det finns ett garage någonstans där bakom snön Ha en treflig dag :cool2:

Cohiba Siglo 3.jpg
Cohiba
Cohiba Siglo 3.jpg (81.33 KiB) Visad 2060 gånger
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 09 mar 2018, 18:15

Vill passa på att önska en trevlig helg. Bundle King får inleda helgen.Bild

From my MåbilPhåne.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Bowman fre 09 mar 2018, 18:16

Detsamma till dig!
Börjar fundera på vilken pinne jag skall puffa om en stund.
Användarvisningsbild
Bowman

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat