Vad puffar du idag?

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon fre 23 feb 2018, 11:50

Kom en skur med åska, ja vad gör man då?
Bild

Skickat från min iPad med Tapatalk
mikjon

Inläggav f0xen fre 23 feb 2018, 12:49

Ser mycket trevligt ut det där Mikjon! Ser fram emot sommaren nu så man kan sitta ute utan att frysa!
Användarvisningsbild
f0xen

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 23 feb 2018, 16:47

Härligt. Fredag igen 
Trevlig helg.Bild

From my MåbilPhåne.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav COJ fre 23 feb 2018, 20:31

Daniel P skrev:När cigarren brunnit ner så långt att den är ivägen så tar jag bort den, inte innan. Detta för att det både är lättare att ta bort den då (värmen hjälper ibland att få den att lossna) och för att det är en risk att täckbladet skadas när man tar bort gördeln - så därför gör jag inte det i ”onödan” eller för tidigt.

Ditto! :smoking:
COJ

"grumpy old man ... is not an insult ... it is an honorary title"
Användarvisningsbild
COJ
Administratör/Moderator

Inläggav Kakushigoto fre 23 feb 2018, 20:34

Mitt första inlägg här så jag passar samtidigt på att säga hej till alla.

Jag är en sökare så jag röker sällan en cigarrvariant två gånger. Ibland tvingas jag dock reflektera en stund och fundera om jag ska köpa en låda... Första gången var med Oliva V Series Double Robusto, andra gången var idag; Davidoff Escurio Short Robusto. Det sved när jag köpte den, men just nu är Escurio det godaste jag rökt. Likasinnade får väldigt gärna tipsa om liknande cigarrer i en lägre prisklass...
Kakushigoto

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 23 feb 2018, 20:43

Upprepar mig återigen, men som sysselsättning när man sitter ensam i kylan så får man väl dela bördan med sina BOTL's och posta på. Skål. En konjak och garre efter en bättre middag på torskrygg m tillbehör, o en wienersemla till dessert som frugan överraskade med. Bild

From my MåbilPhåne.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Bowman lör 24 feb 2018, 10:46

f0xen skrev:Perdomo Reserve 10th Anniversary Connecticut.

Stod mellan denna och en Perdomo Fresco för att fira nytt jobb. Är glad nu i efterhand att jag valde den mindre av dom då fingrarna redan var som isbitar när jag var färdig.

Fick med denna cigarr äntligen till hur man kontrollerar hur fort den ska brinna.
Väldigt lätt drag i den, mycket varsamt puffande så fungerade det fint.

Är imponerad av vilken god cigarr man kan få för en så liten peng. Mjuk och krämig, någonstans också en hint av rostat bröd.

Har fortfarande inte rökt så himla många cigarrer än, men det kan hända att denna toppar H. Upmann Junior Corona för mig. Blir definitivt beställning på fler av denna så småningom.

Röktes tills det inte gick att hålla i den längre!
Bild

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Den är riktigt fin, en favorit!
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Bowman lör 24 feb 2018, 16:00

Spenderade en härlig stund i vårsolen med en JLP, ett fantastiskt val idag.
Brann fint, bolmade rejält och hade ett närmast perfekt drag. Räckte precis lagom länge.
Sådana där tillfällen är de man verkligen uppskattar.

Bild
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav CaptaiN-MiFFo lör 24 feb 2018, 20:23

Bowman skrev:Spenderade en härlig stund i vårsolen med en JLP, ett fantastiskt val idag.
Brann fint, bolmade rejält och hade ett närmast perfekt drag. Räckte precis lagom länge.
Sådana där tillfällen är de man verkligen uppskattar.

Bild
Härligt @Bowman. Njuter med dig. Montecristo P2. Toppklass.
Bild

From my MåbilPhåne.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Inläggav Daniel P lör 24 feb 2018, 22:33

Härliga tider Bowman och CaptaiN-MiFFo, särskilt din bild Bowman, det där såg extra härligt ut!

Här ska jag just tända en Montecristo no.4 rullad 2014, och följande är vad som händer i mitt liv samtidigt:
Har på mig revisorskepsen och gör revision på personalklubbens ekonomi för 2017 på jobbet då årsmötet "några" år i rad har valt mig till revisor. Omsättning 109 tusen och ett resultat på 8 tusen 2017.
Tillgångar (kapital alltså): 44 tusen.
Man har lyssnat på mig från tidigare år när jag poängterat att man måste börja bygga mer eget kapital då omsättningen varit så hög i förhållande till egna kapitalet historiskt. Vi har ibland events som ska betalas i förskott och likviditeten blir lidande. Det är nu bättre ekonomi (personalklubben tar t.ex. betalt även vid events av de som avanmäler sig precis innan, men inte fullt ut). Man har ökat likviditeten stadigt ett par år nu, så man har gått från kapital/omsättning 2014 (i antal tusen kronor): 20/88 till dagens 44/108. Snyggt! (behövs inte mer nu, men utan att jag poängterat det så hade inget hänt kan jag lova).

Inkomsterna kommer för övrigt från oss anställda till 67% (vi betalar 30,-/månad plus anmälningsavgift på events vi vill vara med på) och resten står företaget för (30 tusen 2017). Antal anställda? Minns faktiskt inte exakt, men det är någonstans under 100 pers i runda slängar (och det växer).

Mycket om inget, men vem vet - kanske någon lär sig något :funderar: :cool: Nu ska jag iaf tända Montecriston. :did-i-say-that:

(Daniel mumlar något om att han jobbar med "tusen" roller: Revisor personalklubben, IT-ansvarig, konstruktör, fack-ordförande för tjänstemännen på jobbet (Unionen), arbetsmiljöombud, samordningsansvarig för säkerheten på företaget mm. Kanske borde ta det lite lugnare i framtiden. Men ännu tycker jag det är roligt att på mig ansvarsroller :hamra-i-huvudet: "Ska du jobba i helgen? är en fråga som återkommer, och som nästan alltid blir besvarad med: "Högst troligt, men inte om jag fick välja själv". Revisorsjobbet för personalklubben sker på obetald fritid å andra sidan. )
Cigars, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P lör 24 feb 2018, 23:47

Följer upp med en Ramon Allones superiores från 2017, LCDH-utgåva - sista ur lådan :fortvivlad:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav puffpuff lör 24 feb 2018, 23:55

ERDM Cafe Au Lait (Honduras)

Bild

Gott!
- Skickat med lämmel från Nangijala.
Användarvisningsbild
puffpuff

Inläggav Daniel P sön 25 feb 2018, 02:37

Mitt i natten, men någon måste ju hålla ställningarna :hamra: .
Bolivar petit corona. Mycket trevlig! :hattpuff:

-7 ute, jobbar hårt här på att hålla rumstemperatur på balkongen (22,6 just nu efter att ha laddat utan någon cigarr senaste halvtimmen).
Med den här ute-temperaturen är det extra svårt även här, kommer tvingas låta det gå ner till ca 20 för att i tillräcklig ventilation inser jag. 4kW till trots kan man inte trolla :?
Bittert... Förlåt att jag upplevs gnällig, men det är riktigt kallt ute ikväll :frysa:. ...även om jag inser att det inte är något stort problem jämfört med vad andra läsare kanske har som alternativ :race:.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon sön 25 feb 2018, 03:53

Sen kväll på Koh Lanta
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikjon

Inläggav mikjon sön 25 feb 2018, 04:48

f0xen skrev:Ser mycket trevligt ut det där Mikjon! Ser fram emot sommaren nu så man kan sitta ute utan att frysa!

Håller med, det är nått visst med att sitta på altanen hemma och njuta
mikjon

Inläggav Daniel P mån 26 feb 2018, 19:36

Montecristo no.5 från 2014.
Skönt med belöning efter träning, 2h på motionscykeln tar ut sin rätt *lutar sig tillbaks och suckar tungt*.
Dåligt leverne kräver lite kompensation också för kroppen, så började på en del träning för snart 4 månader sedan. Inget nyårslöfte alltså utan bara ren spontan kompensation.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav roffe_s tis 27 feb 2018, 11:00

I beg to differ Mikjon, i alla fall under denna årstid och på mina normala breddgrader... :freezingmybuttof :neeej:

Thailand i allmänhet och Koh Lanta i synnerhet är i mitt tycke fantastiskt så här i februari och innan de mer frekventa regnen anländer.

För egen del har det med vädret i åtanke i huvudsak blivit mindre kubaner under den senaste månaden, dock åkte jag och ett tusental andra hojåkare med Symphony till MC-mässan i Helsingfors. Så klart blev det en helgjuten upplevelse med toppklass på såväl mat som dryck och rökstunder i gott sällskap. Hamnar Ni på färjan ska Ni verkligen ge Bon Vivant en chans, högklassiga viner serveras till välkomponerade maträtter med en matchning som inte står något välrenommerat landbaserat etablissemang efter (bl a avnjöts Chateaneuf Du Pape Blanc, Villa le prata Bunello och Nova Serra Greco di tufo under kvällarna). Rökstunderna avnjöts med medhavda cigarrer som vi bjöd runt på i promenadstråket ovanför shoppinggatan, där jag bl a provade en Cucaracha av mer omfångsrik facon som en kamrat plägade mig med. Åter i vardagen är jag i avsaknad av röklounge hänvisad till altan och infravärme eller helt enkelt Guds fria natur. Rent naturligt är Upman Half Corona, Partagas mindre varianter och Montecristo no 4, 5 eller Media Corona mer naturliga sällskap i den omgivningen. Senast blev det en Bolivar PC som fick offra sig i väntan på att eldkorgen skulle ge lämplig grillglöd.

Och naturligtvis den så kärt omhuldade Por Larranaga PC :) Jag har startat upp en tredje plastis och väntar nu ivrigt på ytterligare en laddning Bolivar och PL då dessa tillsammans med Montecristo kanske är de rökverk som faller mig bäst på läppen för närvarande. Jag hoppas verkligen på samma tur som jag haft med smakerna i de lådor som för närvarande samlar ålder i min lilla samling.

Jaja, hoppas att Ni överlever vintervädret, vi går mot ljusare och varmare tider! :woohoo:

Cucaracha.JPG
Cucaracha HojX
Cucaracha.JPG (73.44 KiB) Visad 2041 gånger

Bolivar PC.JPG
Bolivar PC
Bolivar PC.JPG (87.94 KiB) Visad 2041 gånger
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Inläggav Daniel P tis 27 feb 2018, 18:30

roffe_s skrev:Och naturligtvis den så kärt omhuldade Por Larranaga PC :) Jag har startat upp en tredje plastis och väntar nu ivrigt på ytterligare en laddning Bolivar och PL då dessa tillsammans med Montecristo kanske är de rökverk som faller mig bäst på läppen för närvarande. Jag hoppas verkligen på samma tur som jag haft med smakerna i de lådor som för närvarande samlar ålder i min lilla samling.

Underbart hela ditt inlägg (inte bara det jag nu citerar) - mera! :applad:

Håller med om att petit corona-faconen är prisvärd och trevlig att avnjuta. Enda nackdelen med faconen är att många andra tycker likadant, så de är sällan av äldre boxkoder som man ibland finner på lite mer udda faconer.
I vart fall, håller med i ditt val av cigarrer att de nog är mycket trevliga - men tyvärr inte alltid de är så där jätteunderbara, men ibland händer det! :gladjeskutt: :dansa: :puff: :smoking:

Ska själv tända en cigarr eller två om en stund - men behöver värma balkongen extra länge pga kylan ute. Likt igår så gick 2h på motionscykeln idag också, så känner jag behöver en god cigarr som belöning även ikväll för att hålla fortsatt motivering uppe.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav roffe_s tis 27 feb 2018, 18:57

Daniel P skrev:
roffe_s skrev:...Ska själv tända en cigarr eller två om en stund - men behöver värma balkongen extra länge pga kylan ute. Likt igår så gick 2h på motionscykeln idag också, så känner jag behöver en god cigarr som belöning även ikväll för att hålla fortsatt motivering uppe.

Du har säkerligen rätt, har själv med min begränsade erfarenhet stött på några kubaner som inte liknat de smaksensationer de beskrivits som. Därför glädjer jag mig i stället de gånger man träffat rätt i förväntningarna :)

Motionscykla på Du - belöningen blir ju god! Själv har jag erhållit såväl steg, aktiva minutrar och maxpuls i utbyte mot en massa kalorier vid altaret för Kung Bore de senaste dagarna. En upp till meterdjup tätpackad snö har skottats från svärföräldrarnas ställe, vår stuga och kåken därhemma. Strax fortsätter det sistnämnda passet, under gnistrande stjärnhimmel och med kvicksilvret tangerande det nedre tjugogradersstrecket...

Trevlig motionspass och trevlig rökstund tillönskas Herrn :cheers:
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Inläggav puffpuff tis 27 feb 2018, 20:46

Det blev en tisdagscigarr i form av en liten La Flor de Cano i ceder. Den kallas Petit Corona, men storleken är aningen mindre... Konstigt?
De är ju ganska milda och idag smakade den inte som jag minns den, men där kan nog en lättare förkylning vara boven. :hamra-i-huvudet:
Bild
- Skickat med lämmel från Nangijala.
Användarvisningsbild
puffpuff

Inläggav mikjon ons 28 feb 2018, 12:18

Äntligen efter några dagars hög feber
Bild

mikjon

Inläggav mikjon ons 28 feb 2018, 15:24

Bild

mikjon

Inläggav Daniel P ons 28 feb 2018, 21:30

Här har en Bolivar petit corona tänts upp, med en Montecristo no 4 liggandes på kö.
Tittar (bl.a.) på 'Breaking News' med Filip & Fredrik, och ser en bekant i flödet ang en mjölktjuv i Gävle som 'Magnus (Gävle)' fått äran att rapportera om via Mittmedia:
Mittmedia.png
Mittmedia.png (656.88 KiB) Visad 1914 gånger

Något om en glasstjuv som inser att han snott glass som kommer smälta, så han (inte Magnus alltså, han är reporter i detta fallet) åker runt och bjuder ut till hemlösa :race:

Hej Magnus :vinkar:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon tor 01 mar 2018, 11:35

Partagas Salomones på ett ett vackert Koh-Lanta.
Bild

Skickat från min iPad med Tapatalk
mikjon

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 02 mar 2018, 15:49

Bästa budgetrökat ever. JLP Cazzadores . Bild

From my MåbilPhåne.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat