Vad puffar du idag?

Allt om, till och kring cigarrer

Vad puffar du idag?

Inläggav Bowman sön 10 dec 2017, 16:05

En sån cohiba ligger och gottar sig i min humidor, kan inte förmå mig att hitta rätt tillfälle :)

Det blev en Quintero istället.
Pantela? Eller vad den heter.
Riktigt fin, puffades tills den brände mina fingrar :)
Användarvisningsbild
Bowman

Re: Vad puffar du idag?

Inläggav Brede mån 11 dec 2017, 13:42

Lørdagens cigarr ble en spesiell.

I 2006 kjøpte jeg en "papirpakke" med 25stk Peso cigarrer, eller "bonde cigarrer" som de blir kalt av en fastboende fra Cuba.
Selectos Brevas. Dette er sigarene de lokalfødte ofte røker, isteden for å bruke masse penger på "Premium" cigarrer.

En veldig "røff" cigar, overhode ingenting Premium med utseendet.

Cigarrene har alltid virket "svampig" fra jeg kjøpte de, og kuttet ga samme følelse.
Opptenning gikk fint men trekket var forferdelig. Den var ikke "plugged" men virket kanskje litt for fuktig siden den brant dårlig.
Men, for en nydelig smak! Intense kremig og søte smaker. Sjokolade, nøtter, nellik etc. Veldig bra.
2/3 av sigaren ble trekket veldig mye bedre. Siste tredjedel ble en drøm. Noe sterk på slutten. Body; Ca medium.

God rødvin til
Bilagor
Bondesigar.jpg
Bondesigar.jpg (326.96 KiB) Visad 1009 gånger
"If I cannot smoke in heaven, then I shall not go"
Mark Twain
Användarvisningsbild
Brede

Inläggav Daniel P mån 11 dec 2017, 18:05

@ Brede: Pesos-cigarrer känner jag till och har provat. "Sjokolade, nøtter, nellik etc. Veldig bra". Trevligt och kul att du fann dessa smaker!
Min upplevelse är också att de är ganska "ruffa" och inte alls premium, men trevliga vardagscigarrer :nickar: .

Här lyxar jag till det med en Romeo y Julieta Añejados pyrámides, rullad augusti 2008 efter både tuff och framgångsrik dag på jobbet:
RyJ_Añejados_pirámides.jpg
Mums! :)
RyJ_Añejados_pirámides.jpg (108.77 KiB) Visad 993 gånger

Mekat nätverk på jobbet idag, har bråkat med en Access Point vid utbyggnad av vårt trådlösa nätverk på lagret. Hade två problem som båda är jag själv som slarvat: Kabelbrott samt skräp i patchpanelen till en patchkabel. Att Access Point:en skruvades upp i taket på 10 meters höjd och att det var 6 pallar ivägen varje gång för felsökning gjorde inte saken smidigare att lösa. Här är en bild från när jag felsökte:
Spridningsskåp lager.jpg
Alltsammans 1000Mbit/s så klart (vi var tidiga på gigabit-nät i fastigheten, det körde vi på vissa ställen även innan flytten till nya fastigheten 2004/2005), förutom Access Point:en som bara klarar de senaste trådlösa standarderna upp till (802.11ac), vad är det 350Mbit eller nåt?
Spridningsskåp lager.jpg (273.73 KiB) Visad 993 gånger
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon tis 12 dec 2017, 19:11

Kvällens cigarrBild

Skickat från min iPad med Tapatalk
mikjon

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon ons 13 dec 2017, 20:46

Kvällens cigarrBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mikjon

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon fre 15 dec 2017, 18:40

Kvällens cigarrBild

mikjon

Inläggav Daniel P fre 15 dec 2017, 19:13

Oh :!: , en till som har dessa Añejados, kul!

Ser du gillar hifi (ser mer ut som high end iofs :nickar: ), gillar det jag ser även att jag inte vet vad det är för komponenter. Designen på den vänstra enheten är underbar (känner igen designen med de svarvade rostfria runda rattarna, men kommer inte på vad det är för märke). Hjälp mig komma på märket. Det är ju inte Primare, Rega, Sherwood, Rotel eller Musical Fidelity men iaf... den avdelningen av märken. Vad heter märket nu igen, hjälp! :hamra-i-huvudet: ,,, eller vänta, är det Primare? Varit från kommersen för länge för att minnas inser jag :hamra-i-huvudet: . Hade en Primare dv10 DVD-spelare en gång i tiden (med Taralabs Reference gen. II-kablar till, ca 1cm i diameter per kanal för vanligt CD-återgivning :hamra-i-huvudet: )
Det är antagligen en integrerad förstärkare, och till höger en optisk skivspelare av någon sort, och under kanske en DAC. Högtalarna ser ut att kunna leverera välljud syns också.

Själv ska jag tända kvällens första (men knappast sista :nekar: ) cigarr om en stund, återkommer.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P fre 15 dec 2017, 19:44

Här är kvällens upplägg, och med de cigarrer som följer kan man konstatera att jag ska hålla mig i närheten av askfatet hela kvällen, var så säkra :mrgreen: :
2017-12-15_c-gars.jpg
Añejados är förresten från augusti 2008, men till skillnad från limitadas så är inte alla från då antar jag (?)
2017-12-15_c-gars.jpg (149.91 KiB) Visad 871 gånger

Kom att tänka på att någon tidigare nämnt i förbigående ang "flashiga glasaskfat är inte min grej". Mitt klumpiga glas-askfat köpte jag på en loppis en gång (och jag gillar det skarpt, mycket mer än de där välpolerade, även om de är i kristallglas). Hittade faktiskt en mindre brorsa till det i identisk design för övrigt - men som tyvärr gick sönder en gång i tiden.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon lör 16 dec 2017, 20:05

Partagas Lusitanias Bild

mikjon

Inläggav Daniel P lör 16 dec 2017, 20:26

@mikjon
Äkta matta, Glenfarclas i hyllan (bra whisky från speyside!), men ingen info för övrigt på hifi-utrustningen :poke: :tummenupp: :race: :geek:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P lör 16 dec 2017, 20:34

Känner jag har mycket att leva upp till efter senaste timmarnas höga svansföring i trådar här på forumet, så vafan.. Det är ju lördag å allt. All in! :mrgreen: :lol:
Cohiba Piramides Extra (inköpt som 10-låda av Maxismoke, tack Maxi :!: för 14-15 månader sedan) och Romeo y Julieta cedros de luxe La Casa Del Habano rullade juni 2015 (också 10-låda):
2017-12-16-vskrbrjvk_01.jpg
2017-12-16-vskrbrjvk_01.jpg (490.3 KiB) Visad 816 gånger
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon lör 16 dec 2017, 21:31

Royal Danish Cigars Vintage Edition Fat DaneBild

mikjon

Inläggav Daniel P lör 16 dec 2017, 21:53

Daniel P skrev:@mikjon
Äkta matta, Glenfarclas i hyllan (bra whisky från speyside!), men ingen info för övrigt på hifi-utrustningen :poke: :tummenupp: :race: :geek:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon mån 18 dec 2017, 12:01

Daniel P skrev:Oh :!: , en till som har dessa Añejados, kul!

Ser du gillar hifi (ser mer ut som high end iofs :nickar: ), gillar det jag ser även att jag inte vet vad det är för komponenter. Designen på den vänstra enheten är underbar (känner igen designen med de svarvade rostfria runda rattarna, men kommer inte på vad det är för märke). Hjälp mig komma på märket. Det är ju inte Primare, Rega, Sherwood, Rotel eller Musical Fidelity men iaf... den avdelningen av märken. Vad heter märket nu igen, hjälp! :hamra-i-huvudet: ,,, eller vänta, är det Primare? Varit från kommersen för länge för att minnas inser jag :hamra-i-huvudet: . Hade en Primare dv10 DVD-spelare en gång i tiden (med Taralabs Reference gen. II-kablar till, ca 1cm i diameter per kanal för vanligt CD-återgivning :hamra-i-huvudet: )
Det är antagligen en integrerad förstärkare, och till höger en optisk skivspelare av någon sort, och under kanske en DAC. Högtalarna ser ut att kunna leverera välljud syns också.

Själv ska jag tända kvällens första (men knappast sista :nekar: ) cigarr om en stund, återkommer.

Marten högtalare, Pro-Ject Classic skivspelare, Lavardin IS förstärkare, Rotel CD. Låter mycket bra ihop denna kombo.
mikjon

Inläggav Daniel P mån 18 dec 2017, 18:02

Tror dig, blir avundssjuk på setup:en - vackert! :buga:

De svarvade knapparna på din Lavardin IS blandade jag ihop med Primares knappar på vissa av sina enheter (jag hade bara dv10, så inga sådana stora knappar, bara små "tryckisar") som ser ut så här:
Primare_I32_front_angleRGB.jpg
Primare_I32_front_angleRGB.jpg (107.57 KiB) Visad 728 gånger
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon mån 18 dec 2017, 19:27

Daniel P skrev:Tror dig, blir avundssjuk på setup:en - vackert! :buga:

De svarvade knapparna på din Lavardin IS blandade jag ihop med Primares knappar på vissa av sina enheter (jag hade bara dv10, så inga sådana stora knappar, bara små "tryckisar") som ser ut så här:
Primare_I32_front_angleRGB.jpg

Ja det är inte så många som har sådana knappar. Lavardin producerar underbar musik...

mikjon

Inläggav mikjon mån 18 dec 2017, 19:28

Monte No2 2014Bild

mikjon

Inläggav Daniel P mån 18 dec 2017, 19:31

Den miljön (särskilt då jag är hifi-nördig av mig) ihop med en monte.... TVÅ! :shock: :dansa: :buga: Nä nu måste jag också tända upp en cigarr känner jag ikväll :nickar: Balkongen på uppvärmning, lovar återkomma.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P mån 18 dec 2017, 19:45

Montecristo no. 4, låda från oktober 2014 (därav inte nya gördeln som på din no. 2):
Monte4.jpg
mikjons bilder är underbara! Här en förhoppningsvis inspirerande bild på högerkanalerna av slutstegsavdelningen i racken här (driver Canton 91DC och dito Fonum)
Monte4.jpg (105.71 KiB) Visad 721 gånger
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav mikjon mån 18 dec 2017, 19:55

Daniel P skrev:Den miljön (särskilt då jag är hifi-nördig av mig) ihop med en monte.... TVÅ! :shock: :dansa: :buga: Nä nu måste jag också tända upp en cigarr känner jag ikväll :nickar: Balkongen på uppvärmning, lovar återkomma.

Tack Daniel, du har ju själv riktigt skapliga grejer
mikjon

Inläggav Daniel P mån 18 dec 2017, 21:16

Det säger grannen också :|

Montefyran har gått åt, sträckte mig efter en Bolivar petit corona nu :puff: .
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Plöjarn tis 19 dec 2017, 19:18

Ikväll unnade jag mig en Cohiba Short på hundpromenaden.

Är ganska ny på detta. Har helt lyckats sluta med snus och cig och kan äntligen verkligen njuta av tobak igen. Vilket blir några gånger i veckan.

Har inte hunnit testa så många olika än men den här lilla cigarren (eller cigarillen?) blev en favorit på en gång. Jag röker den på 10-12 minuter vilket jag tycker är perfekt en vardag vid den här årstiden... Min palett är väl inte så utvecklad vad gäller rökdon men för mig smakar den hästskit(!) med läder och lite bränt muscovadosocker. Hur jag nu kan uppleva detta som så njutbart är ett mysterium. Konstruktionsmässigt är den ganska knögglig och ful. Men jag tycker den ser stöddig ut. Kul med en liten gördel. Tyvärr får jag lite tobak i munnen och jag har varit med om att täckblad släpper när de blir fuktiga. Men det kanske brukar vara så på den här typen av små maskinrullade shortfillers?

Nu har jag beställt lite Montecristo puritos som jag antar är deras motsvarighet. Ska bli kul att testa!
Plöjarn

Inläggav mikjon ons 20 dec 2017, 19:23

Kvällens cigarr RASSBild

mikjon

Inläggav mikjon tor 21 dec 2017, 19:02

Underbara Cohiba Lanceros, inslag av fin nötighet, lätt svepande gräston, så balanserad.Bild

mikjon

Inläggav Daniel P tor 21 dec 2017, 19:09

@mikjon
Alltså, blir riktigt avundssjuk på smakupplevelsen från Cohiba Lancero :buga: . Har ett par kvar i min kontorshumidor (som jag sällan plundrar) och som jag dreglar över synen av varje dag. De enda jag har kvar från en låda jag köpte för 1-2 år sedan och känner mig för snål för att köpa en ny låda hela tiden. Jaja, man kan inte få allt, men vet att de smakar gott och hoppas du fick ut maximalt av den - för det där är riktigt goda smaker som är svåra att ersätta med någon annan cigarr öht.

Här ikväll så är det lite inför julstressen (som för mig infaller imorgon med de sista detaljerna), men ikväll så är det cigarrer på schemat: Cuaba samt San Christóbal:
2017-12-21_cigarrer.jpg
2017-12-21_cigarrer.jpg (187.66 KiB) Visad 548 gånger
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat