Vad puffar du idag?

Allt om, till och kring cigarrer

Re: Vad puffar du idag?

Inläggav Daniel P lör 19 aug 2017, 18:02

Ingen stor skillnad, bara mer sötma och balans som man kan förvänta sig. Har 18 här hemma också, och den har ännu mer av den varan med balans, sötma och blommighet.
Tips: Springbank är klart billigare på Bordershop än här hemma, kan skilja uppåt 300 kr/flaska. Jag menar, istället för att köpa en massa annan lågpriswhisky så lägg fokus här om du vill "tjäna" pengar :hamra-i-huvudet:
Cigars, spirits, cars, diversions: The good life.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Vad puffar du idag?

Inläggav LarsG lör 19 aug 2017, 18:24

Hittade en relik från 2009 i lådan. Gurkha Signature Anniversary 1887 Red Toro.
Ganska mild men ändå fyllig och smakrik med mycket krämig rök, milda trätoner, ljus choklad och lite kryddig aniston.
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter av dåligt omdöme." okänd
LarsG

Vad puffar du idag?

Inläggav Bowman lör 19 aug 2017, 18:48

Daniel P skrev:Ingen stor skillnad, bara mer sötma och balans som man kan förvänta sig. Har 18 här hemma också, och den har ännu mer av den varan med balans, sötma och blommighet.
Tips: Springbank är klart billigare på Bordershop än här hemma, kan skilja uppåt 300 kr/flaska. Jag menar, istället för att köpa en massa annan lågpriswhisky så lägg fokus här om du vill "tjäna" pengar :hamra-i-huvudet:

Ja ok, alltid bra att betala det vettigaste priser såklart.
Inte så ofta på bordershop iofs, faktiskt aldrig :)
Men skall ha det i tanken om jag hör nån ha vägarna förbi.
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav Daniel P lör 19 aug 2017, 20:26

LarsG skrev:Hittade en relik från 2009 i lådan. Gurkha Signature Anniversary 1887 Red Toro.
Ganska mild men ändå fyllig och smakrik med mycket krämig rök, milda trätoner, ljus choklad och lite kryddig aniston.
När man hittar sådant är det underbart. Hjärnan släpper till lite extra endorfiner när den känner igen något som man tror kommer smaka gott. Och gott var just vad det var som jag förstår det. Positivt förhållande mellan smak och styrka (alltså liten nikotinstyrka jämfört med mängden smak), härligt!
Tack för att jag fick lära mig ett nytt ord idag: Aniston. Asiasisk krydda om jag förstod rätt av sökning på nätet. Gillar asiatisk mat, så det låter gott :nickar: .

Jag puffade på en Por Larrañaga picadores innan, och nu en Por Larrañaga petit corona - som var så fantastisk igår men bara "god" idag. Förstnämnda var lite tråkig, ska nog låta dem ligga lite till innan nästa då det har hänt ett par gånger nu.

Jobbade med servrar på jobbet idag. Nytt system för fakturascanning direkt från mailkonto etc i veckan som drog med sig lite systemuppgraderingar och omstarter. Allt gick bra, firade framgången med ett besök i bastun (euqalyptus ftw! :-D ) och lyssnade på podden 'Snedtänkt med Kalle Lind' (senaste avsnittet om Rekord-Magazinet), underhållande!
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon lör 19 aug 2017, 20:52

Passar på att sitta ute medans det går. RyJ Short Churchills, inslag av trä, aningen nötighet, fint drag. Bild

mikjon

Inläggav Daniel P sön 20 aug 2017, 00:47

Puffar en San Cristóbal el principe (liten rackare i vart fall, ca 4 tum lång?) och den har härliga toner av jordighet, mörk choklad och nötter. Fruktighet ... som av mango. Florala toner smakmässigt. Bra förhållande mellan kropp och styrka också, mild till medium i styrka - kanske 4/10 om man ska sätta siffror på det för att göra det förståeligt. Kropp är jämförelsevis 7/10.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Vad puffar du idag?

Inläggav vanerpaddel sön 20 aug 2017, 19:56

Så var cigarr-premiären gjord, riktigt gott.Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
vanerpaddel

Vad puffar du idag?

Inläggav andrej mån 21 aug 2017, 15:31

Bild

Satte mig i skuggan under äppelträdet för att prova de två jag ska bjuda på vid bröllopsfest om en månad: Jose L Piedra Petit Cazadores och Cohiba Shorts. JLP:n imponerar inledningsvis, sett till priset förstås. Det här blir nog perfekt!
andrej

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon mån 21 aug 2017, 18:06

Bild

mikjon

Inläggav roffe_s mån 21 aug 2017, 21:28

Ptjaa, i ärlighetens namn puffades denna Arturo Fuente Hemingway Short Story i helgen, efter lite vuxenlek med -leksak i form av en liten minigrävare. Så nu är det förberett för fiber även hemma i huset och den lilla figuradon med sin stora kropp och styrka uppskattades som en välkommen belöning :)

Inför vintern lär ju tiden för långa njutbara stunder med större cigarrer bli tämligen begränsad. Så jag väntar för närvarande på leverans av Partagas Shorts och H Upmann half Corona för att inte gå tom på mindre cigarrer för mer begränsad röktid. Tillsammans med Montecristo Media Corona och dessa Short Story tycker jag väl att urvalet är hyfsat men bommar jag någon självklar höjdarcigarr av mindre vitola och kortare röktid?

IMG_0135.JPG
Vuxenlek
IMG_0135.JPG (180.21 KiB) Visad 575 gånger

IMG_0134.JPG
A Fuente Short Story
IMG_0134.JPG (104.73 KiB) Visad 575 gånger
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Inläggav Daniel P tis 22 aug 2017, 20:37

Smaklökarna är på min sida idag. Gott humör, gott käk, hämtat hem min BMW 740iL m-sport -01 från verkstaden nyservad och allt verkar bra... å så smakar cigarrerna underbart! :gladjeskutt:
Tidigare blev den Por Larrañaga petit corona tätt följd av en Ramon Allones small club corona. Efter en (väldigt kort) paus så har en San Christóbal el principe tänts, sistnämnda är nog bäst trots allt. Njuter i fulla drag, underbart! :smoking:
Å så är det fint väder också, jo jag tackar.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon ons 23 aug 2017, 16:10

Trinidad Coloniales, balanserade toner av trä och nötighetBild

mikjon

Vad puffar du idag?

Inläggav LarsG ons 23 aug 2017, 21:09

La Aurora 1903 Emerald Robusto.
Smakrik, börjar jordig med kryddor och mörk bitter choklad. Blir mycket rundare 2:a halvan, men fortsatt ganska mycket smak.
Bild

"Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter av dåligt omdöme." okänd
LarsG

Vad puffar du idag?

Inläggav andrej tor 24 aug 2017, 14:04

Bild

Det blev en Trinidad Reyes så här efter lunch. En av mina favoritkubaner. Väldigt "ren" tobakssmak med jordiga toner. Inte direkt mild, men inte heller oborstad eller övermäktig. Underbar!

Just det här exet är nog något överfuktat – väldigt trögt drag – men brinner i det närmaste spikrakt och visar ingen tendens att slockna eller så. Kanske bara för hårt rullad.
andrej

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon tor 24 aug 2017, 15:53

Njuter av en god HoyoBild

mikjon

Inläggav Daniel P tor 24 aug 2017, 18:08

andrej skrev:... Väldigt "ren" tobakssmak med jordiga toner. Inte direkt mild, men inte heller oborstad eller övermäktig. Underbar!
Vilken härlig upplevelse! Har inga kvar här, men minns dem som en grundton som även går åt hållet smörig vanilj. Tankar runt det?

andrej skrev:Just det här exet är nog något överfuktat – väldigt trögt drag – men brinner i det närmaste spikrakt och visar ingen tendens att slockna eller så. Kanske bara för hårt rullad.
Jaha, glöm min föregående fråga då. Beklagar att den var överfuktad, ganska självklart att smakerna kanske inte kom fram som önskat då. Tyvärr vanligt när man handlar hos mindre nogräknade handlare. Sprungit på samma problem från tobaksbutiken på Gustaf Adolfs torg i Malmö också. Tråkigt när man vill puffa en cigarr och köper en över disk på inspiration. Extra tråkiga insikten man får är också att "jaha, det är ju så här nya intresserade upplever cigarrer. Fan vad trist att man sabbar intresserades intresse på ren okunskap från handlare" :what:
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Daniel P tor 24 aug 2017, 18:12

Vad jag puffar ikväll? Så här ser layup:en ut:
2017-08-24.jpg
2017-08-24.jpg (144.17 KiB) Visad 451 gånger

mikjon: Vad tycker du om Hoyo då, är de som du förväntar dig?
Bild
Användarvisningsbild
Daniel P
Administratör/Moderator

Inläggav Morrisson tor 24 aug 2017, 21:39

La Cucaracha Maduro Robusto är en hygglig tjockis som är billig o bra.
It´s never too late to panic!
Användarvisningsbild
Morrisson

Vad puffar du idag?

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 25 aug 2017, 17:59

Första arbetsveckan avklarad. Fördelen med vardag... Fredagar :-)Bild

From my Måbil.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon fre 25 aug 2017, 18:08

Drew Estate La Vieja Habana Connecticut Shade, inslag av milda trätoner, ljus nougat och liten sötma.Bild

mikjon

Vad puffar du idag?

Inläggav Bowman fre 25 aug 2017, 18:49

Intressant form på din cigarr kapten, måste prova en bara för det :)

Idag blir det en Leaf by Oscar Corojo Toro
Riktigt trevlig!
Fint drag, bolmande rök, brinner fint och har trevlig smak.
Delar stunden med lite destillat som uppskattas av myggen som ständigt dränker sig i vätskan.. måste vara ett bra betyg :)
Bild

Utan kläderna:Bild
Användarvisningsbild
Bowman

Inläggav roffe_s fre 25 aug 2017, 22:08

Blev inspirerad av Era inlägg och valde en Trinidad Reyes denna fredag till ära som denna gång erbjöd ett fast men helt okey drag, god tobakssmak och en fantastisk ton av smörkola speciellt under den första tredjedelen samt i eftersmaken. Tror det är den nyansen Du avser, Daniel. Cigarren matchades utmärkt av en skvätt Glen Grant 12yo med dess ton av vanilj innan den fick göra mig sällskap på en kvällspromenad.

Detta är för mig en personlig favorit som paketerar mycket av det goda med cigarren som intresse i ett kompakt och vackert format. Det innebär att man verkligen njuter intill dess man bränner fingrarna och till slut med viss sorg och saknad tvingas låta resterna somna in.

Ha en trevlig helg nu, det är ju såväl Formel 1 som MotoGP att avnjuta så förströelse lär ju finnas även för de mest kräsna av aficinados... :nickar:

IMG_0137.JPG
Trinidad 2
IMG_0137.JPG (109.83 KiB) Visad 421 gånger

IMG_0136.JPG
IMG_0136.JPG (159.15 KiB) Visad 421 gånger
Inte för att det behövs - men för att det går...
Användarvisningsbild
roffe_s

Vad puffar du idag?

Inläggav CaptaiN-MiFFo fre 25 aug 2017, 22:59

Rundar av med en Partagas Millefleur. Riktigt bra efter några månader i humidoren.Bild

From my Måbil.
Användarvisningsbild
CaptaiN-MiFFo

Vad puffar du idag?

Inläggav andrej lör 26 aug 2017, 07:28

Daniel P skrev:Vilken härlig upplevelse! Har inga kvar här, men minns dem som en grundton som även går åt hållet smörig vanilj. Tankar runt det?

Håller helt med! Som roffe_s tyckte: det är åt smörkolahållet.

Daniel P skrev:Jaha, glöm min föregående fråga då. Beklagar att den var överfuktad, ganska självklart att smakerna kanske inte kom fram som önskat då. Tyvärr vanligt när man handlar hos mindre nogräknade handlare. Sprungit på samma problem från tobaksbutiken på Gustaf Adolfs torg i Malmö också. Tråkigt när man vill puffa en cigarr och köper en över disk på inspiration. Extra tråkiga insikten man får är också att "jaha, det är ju så här nya intresserade upplever cigarrer. Fan vad trist att man sabbar intresserades intresse på ren okunskap från handlare" :what:

Ja, det där är inget kul! Dock – så fort jag kom en bit in visade det sig snarare vara en halvkass rullning, lyckligtvis, inte minst eftersom den kom direkt ur humidoren.
andrej

Vad puffar du idag?

Inläggav mikjon lör 26 aug 2017, 12:34

Partagas Lusitanias 2012, inslag av jordighet, läder, underbar balans, perfekt drag, wow. Hos Ralph på cubano.seBild

mikjon

FöregåendeNästa

Återgå till Cigarrprat